06 November 2012

PEMASANGAN CAPACITOR

Catatan Ayah




Rabu
15 Zulhijjah 1433
31 Oktober 2012




Assalamu'alaikum,




Hari ni dapat lagi satu pengalaman dalam kerjaya aku... dalam bidang kejuruteraan sinaran ni. Hari ni... aku telah diminta untuk menolong Syaiful Khairy memasang kapasitor baru kat mesin Siemens Mobilett Plus HP.
 


20121031_094558



Walaupun model yang sama terdapat di HTF... tapi belum pernah lagi aku buat penukaran. Seawal jam 8 pagi... aku bertolak ke Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Star. Dalam perjalanan... sengaja aku pasang gps kat Siput Sedut untuk melihat keberkesanan software Garmin yang baru aku update 3 hari lepas.



Software yang baru diupdate tu.... khabarnya ada penunjuk di mana adanya AES. Ternyata.... memang berfungsi... sepanjang jalan... ada saja tempat yang ditunjuk amaran kat gps akan adanya kamera AES yang bakal dipasang... sekitar Jalan Tambun Tulang, Jalan Arau-Jitra, Jalan Tunjang-Teluk Malik, Jalan Teluk Malik-Kepala Batas dan Jalan Kepala Batas-Langgar. 



Memang... jika dikuatkuasakan nanti... dah tak boleh nak laju-laju lagi. Halaju hanya sekitar 70 km/j saja... 



Kurang lebih pukul 9 pagi... aku sampai HSB... dan terus ke JPD bersama dengan Syaiful... Kapasitor ni ada sebanyak 8 biji semuanya yang setiap satunya bernilai 350V 16000uF. Cukup besar.... 



Photobucket



Pemasangannya... perlu buka kesemua bateri dan board yang berada di sebelah kanan mesin. Pemasangan juga perlu berhati-hati disebabkan kuasa kapasitor yang tinggi... takut-takut berlakunya letupan atau spark... 



Photobucket



Photobucket



Akhirnya... semuanya selesai dengan selamat dan proses capacitor formation perlu dilakukan sebelum mesin dapat digunakan. Syaiful akan buat proses capacitor formation nanti.. yang prosesnya dapat dilihat dan dibaca di dalam service manual nanti. 



20121031_130801



Selesai pemasangan kapasitor dan lunch kat Stadium Darul Aman... aku ke Hospital Alor Star yang lama pula yang sekarang ni diubah nama ke Klinik Kesihatan Alor Star. Tujuannya adalah untuk buat accessment wall bucky yang rosak kat situ. 



Photobucket



Alhamdulillah... lewat petang semua tugasan selesai... Sekali lagi... aku balik rumah dalam hujan lebat... 



Alhamdulillah... bertambah lagi pengalaman... 



"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..." 



Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...