19 September 2012

ERGONOMICS & MANUAL HANDLING...

Catatan Ayah


Rabu
3 Zulkaedah 1433
19 September 2012



Assalamu'alaikum,



Lagi sekali... hari ni aku kena hadirkan diri ke Regional Office... menghadiri training yang bertajuk "Ergonomics & Manual Handling in Workplace"...



Antara yang terlibat dari Kangar selain aku adalah Mat Noq, Own, Zamri, Suhail, Fiza dan Aishah...



Mat Noq, Fiza dan Aishah pool sekereta... Zamri, Own dan Suhail pool sekereta... cuma aku sorang saja pool semotorsikal... B-)



Photobucket

Awan nano kelihatan di hadapan...



Mulanya... aku nak pi naik Kerbau Hitam... tapi memandangkan cuaca agak gelap nak hujan... dengan awan mendung yang berarak lalu.. aku ambik keputusan untuk ke Alor Star dengan Siput Sedut... senang sebab dalam kargo dah siap ada baju hujan....



Photobucket

Sekali lagi khidmat Siput Sedut digunakan...



Seawal jam 7.45 pagi... aku keluar dari rumah... Alamak... meter minyak naik alarm pulak... minyak dah sampai E... selalunya... kalau F depa kata finish... kalau E depa kata enough... hahaha...



Lalu aku singgah sebentar kat Shell Simpang Empat... kasi isi minyak kat Siput Sedut dulu...



Selesai isi minyak... terasa titik-titik hujan yang mula membasahkan bumi... Apalagi.. kasi sarung itu baju hujan ler dulu...



Aku teruskan tunggangan ke Alor Star... tak lama.. tak dan sampai Sanglang... hujan turun dengan lebat sekali...



Hujan tetap hujan... namun untuk berhenti kat tepi jalan.. tak terlintas di fikiran... tunggangan tetap diteruskan selagi situasi boleh dikawal...



Hujan agak lebat... Aku terus meniti dengan perlahan menuju Alor Star... dan akhirnya sampai dengan selamat... Alhamdulillah...



Kurang lebih pukul 9.30 pagi baru training berlangsung... yang mana talk diberikan oleh salah seorang pensyarah dari USM yang dikelolakan oleh NIOSH...



Talk banyak berkisar cara kita handle pekerjaan kita setiap hari dengan cara yang selamat... bagi memgelakkan dari berlakunya kemalangan....



Antaranya cara duduk yang betul... cara mengangkat barang dengan betul dan lain-lain... Selain tu... kecederaan-kecederaan yang mungkin timbul dan cara untuk mengelakkannya...



Banyak ilmu baru yang telah diperolehi... dan dapat dilihat bagaimana Allah ciptakan makhluk-Nya yang bergelar manusia dengan cukup sempurna... Cuma kita perlu belajar bagaimana menggunakan tubuh badan yang diciptakan Allah ni dengan sebetulnya....



Training berakhir hampir jam 5 petang....



InsyaAllah...akan aku gunakan ilmu ni dengan sempurna dan praktikkan dalam kehidupan seharian....


Photobucket




Photobucket




Photobucket




Photobucket




Photobucket




Photobucket


"Pengalaman membentuk kematangan dan keperibadian..."



Wassalam
Published with Blogger-droid v2.0.9

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...