05 Ogos 2012

SUNGAI BARU

Catatan Ayah


Sabtu
15 Ramadhan 1433
4 Ogos 2012


Assalamu'alaikum,


Panas betul cuaca hari ni...terutama antara jam 12 tengahari hingga waktu asar.. Alhamdulillah, kita umat Islam di Malaysia ni dikurniakan nikmat yang berlimpah-ruah oleh Allah Taala...


Bila badan terasa panas..boleh mandi..kemudian duduk kat depan kipas..malah sesetengah rumah dah ada alat penghawa dingin... Dah tak terasa bahang kepanasan dah....



Tapi...tak dapat aku bayangkan..bagaimana dengan saudara-saudara Islam kita yang berada di negara-negara yang bergolak..dan di negara-negara yang mengalami masalah kebuluran dan kemiskinan melampau...


Teringat posting kat Facebook...yang menunjukkan ulama Saudi yang menangis bila dihulurkan pertanyaan mengenai pahala berbuka awal jika tiada makanan untuk berbuka...dan pahala bersahur bila tiada makanan untuk bersahur...


Syukur Alhamdulillah..atas nikmat-Mu Ya Allah...


Dalam dok relaks-relaks...melayan kepanasan bahang cuaca..timbul di benak hati...nak merasa ikan bakar...


"Ibu...jom kita pi Sungai Baru...tengok kot-kot ada ikan...boleh kita bakar sat lagi...untuk berbuka...", ujar aku kepada isteri...


"Ada ke ikan waktu la ni?", balas isteri aku...


"Ada kot...jom..",..terus aku dan isteri bersiap..dengan menunggang Siput Sedut..kami menuju ke Sungai Baru...


Photobucket


Sungai Baru letaknya kira-kira 10km dari rumah aku...dan merupakan salah satu tempat nelayan menaikkan hasil laut...


Photobucket


Kat tepi-tepi jalan di Sungai Baru ni...ada tempat-tempat menjual ikan serta hasil mahsul laut..dan merupakan tumpuan ramai...tambahan pula di waktu bulan puasa ni...


Selain ikan..ada juga sotong, udang, kerang...dan macam-macam lagi..


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket




Photobucket


Ikan kering pun ada...


Photobucket


Selepas dok kelebet..kami beli seekor ikan siakap, udang besar sikit...serta sotong sikit...


Tak tau ler..mahal ke murah..semuanya dalam RM20 saja.. hehehe...


Photobucket


Sampai rumah...apalagi..bersihkan ikan yang dah siap belah belakang...perasap sabut nyok ler...nak bakar ikan...


Photobucket


Photobucket


Wife buat segala perencah...manakala aku tolong bakar saja....


Jenuh juga dok kibas...hahaha... =)


Photobucket


Akhirnya siap....habuan untuk berbuka...


Celah-celah tu..Che Ami pulak hantar kurma daging dengan gulai ikan masin...Alhamdulillah....terima kasih Che Ami...


p/s: Jemput berbuka... =)


"Pengalaman membentuk kematangan dan keperibadian..."


Wassalam

1 ulasan:

  1. Siakap, udang dan sotong = RM20. Murah tu. Kalau disini mau dekat 40-50 dah tu. Nak pulak yg segar.

    BalasPadam

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...