18 Ogos 2012

MENJELANG AIDIL FITRI 1433..

Catatan Ayah


Sabtu
29 Ramadhan 1433
18 Ogos 2012


Assalamu'alaikum,


Hari ni...insyaAllah kita berada di hari terakhir di dalam bulan ramadhan...semoga kita berkesempatan lagi bertemu dengan ramadhan di tahun depan...


Seperti yang telah ditakdirkan Allah Taala..hari 29 Ramadhan 1433 telah jatuh pada hari sabtu...dan jika nampak anak bulan nanti..insyaAllah esok kita akan berhari raya...


Maka... akan berpusu-pusulah orang... mencari bahan mentah untuk dimasak... rendanglah.. gulailah.. ketupatlah.. dan bermacam-macam lagi.. tu tak kira lagi yang pi beli biskut raya dan pakaian raya saat akhir...


Seawal 9.00 pagi.. aku dan isteri pun turut keluar.. cadangnya untuk membeli sedikit daging untuk dibuat rendang.. daun palas untuk dibuat ketupat.. dan ikan habuan spare esok lusa... sebab kompom pasar tutup... mana larat makan ketupat dan rendang saja seminggu... hehehehe..


Photobucket


Tempat tujuan kami yang pertama.. adalah gerai menjual daging Pak Cha.. kat Kepala batas Titi Chai...


Jenuh juga beratur.. untuk dapatkan daging.. ramai sungguh manusia.. hahaha...


Photobucket


Memang.. kawasan Kepala Batas Titi Chai ni.. menjadi tumpuan ramai... bila tiba  musim perayaan.. 


Photobucket


Selain daging... ayam pun ada.. dan menjadi tumpuan umum.. ayam hari ni dijual RM7.00 sekilo.. manakala daging lembu RM22.00 sekilo...


Photobucket


Lama juga dok tunggu.. selepas hampir setengah jam.. akhirnya dapat daging.. bukannya banyak pun.. 2 kilo saja...


Kemudian.. kami ke gerai menjual daun palas pula... daun palas dijual 10 batang/berkas berharga RM6.00...


Photobucket


Keadaan semakin sesak.. dengan kenderaan yang lalu lalang... ditambah dengan orang-orang yang dok parkirkan kereta kat tepi jalan.. menyebabkan kesesakan berlaku... =(


Photobucket


Selesai beli sedikit barang kat Titi Chai.. kami tuju ke Pasar Tani Simpang Tiga Kangar pula...


Kat sini.. lagi ramai nampaknya orang ramai.. dah memang dok kat dalama Kangar...


Ni.. ada beberapa gambiran suasana menjelang hari raya yang aku ambil sekitar Pasar Tani...


Photobucket


Photobucket


Photobucket

Serunding pun ada.. beberapa jenis.. ada daging lembu.. ada daging ayam.. dan ada ikan bilis..


Photobucket


Photobucket


Senang banyak orang sekarang.. tak payah dok gaduh anyam daun palas dah buat ketupat.. boleh beli ready-made punya...


Pulut putih harga dia.. RM17 sekilo.. dan pulut hitam.. RM20 sekilo....


Tapi.. aku tak mau yang buat siap ni.. sebab tu aku beli daun palas.. balik buat ketupat pakai beras pulut susu yang aku beli kat Thai hari tu...


Photobucket


Photobucket


Tu dia... stok daging... =)


Sempat juga kami beli ikan temenung... RM10 sekilo...


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Tapi.. apa-apa pun.. janganlah kita lupa dengan nasib umat Islam Rohingya dan Palestin.. yang kesusahan dan tak berkesempatan menyambut Aidil Fitri seperti kita...


Alhamdulillah.. syukur atas nikmat Allah...


Sehubungan dengan itu.. aku sekeluarga ingin memohon keampunan.. kepada semua pembaca-pembaca blog yang tak seberapa ni.. rakan-rakan facebook...saudara-mara.. rakan-rakan sekerja.. rakan-rakan sekolah.. dan semua yang mengenali aku..


Mohon maaf sekiranya ada ketelanjuran kata..dan tulisan serta pendapat..sama ada yang disedari ataupun tidak disedari...


Jika sesiapa yang berada sekitar Perlis ni.. jemputlah ke rumah... =)


Akhir kata...


"SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI..."


"Pengaalaman membentuk kematangan dan keperibadian..."


Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...