19 Jun 2012

RIDE PAK BARA 2012 with DOC ZOOLMD

Catatan Ayah


Selasa
29 Rejab 1433
19 Jun 2012


Assalamu'alaikum,


Motor Doc ZoolMD pun dah siap dibaiki... dan hari jumaat lepas.. beliau telah pun sampai ke Kangar untuk membawa pulang Firebladenya...


Sementelah dah datang Perlis ni..motor pun dah ok...apa kata kalau jalan-jalan makan tengahari kat Pak Bara, Thailand...lagi pun Pak Bara bukannya jauh pun dari border Wang Kelian... =)


Jadi...kesimpulannya..hari sabtu lepas..aku dan Doc ZoolMD sepakat untuk day ride ke Pak Bara...


Seawal jam 9 pagi...kami bergerak ke Changlun...untuk persiapan dokumen perjalanan...serta untuk penukaran duit...


Alhamdulillah...orang pun belum ramai lagi..bukan apa..selalunya hari sabtu...Changlun akan dipenuhi dengan orang ramai yang akan menyeberang ke Thailand...



Photobucket

Doc ZoolMD sedang membuat insuran untuk Firebladenya...


Seperti biasa..kami terus ke kedai untuk membuat insuran motor.. For info..insuran motor berharga RM15 untuk selama 9 hari... dan membuat sedikit penukaran duit..habuan nak makan tengahari nanti kat Pak Bara...



Photobucket


Si Kerbau Hitam dan Si Kuda Merah Doc ZoolMD...


Selesai membuat insuran...kami terus gerak menuju ke Wang Kelian...melalui Ladang Tebu-Kubang Tiga-Titi Tinggi-Kampung Sahabat-Kaki Bukit...terus berhenti kat stesen minyak di Kampung Melayu, Wang Kelian...untuk top-up sedikit petrol...mudah-mudahan cukup sampai pulang nanti...taklah kena isi minyak kat Thailand... Kat sana..minyak mahal ooooo..... =P



Photobucket


Doc ZoolMD sedang isi petrol Kuda Merahnya...



Photobucket


Aku tak isi pun...sebab rasa-rasanya..cukup sampai balik nanti...lagi pun dah isi tadi kat Guar Syed Alwi...



Photobucket


Rehat sekejap selepas isi petrol...sempat juga bersembang dengan seorang Pak Cik penduduk tempatan...yang berhenti bertanyakan khabar kami... 


Perjalanan diteruskan...dan kami berhenti sekejap kat pasar sehari Wang Kelian...melihat-lihat apa-apa yang menarik...


Hari sabtu ni...tak ramai sangat pengunjung kat sini...tapi kalau hari ahad...sesak juga dengan pengunjung...sama ada warga Malaysia mahupun warga Thailand...lagi pun hari ahad bebas keluar masuk sempadan tanpa perlu cop border...



Photobucket


Sekitar pasar sehari Wang Kelian...


Selepas berlegar-legar sekitar pasar sehari Wang Kelian...kami pun terus bergerak menuju ke sempadan...



Photobucket


Doc ZoolMD sedang selesaikan urusan cop passport kat Imigresen Malaysia...


Selesai urusan cop-mengecop...kami berhenti sekejap untuk minum...dahaga beb dek panas..walaupun suasana masih pagi...terasa bahang matahari sudah terpacak atas kepala...minta-minta tu..jangan hujan sudah  ler...



Photobucket


Minum sekejap =)



Photobucket


Kerbau Hitam dan Kuda Merah pun sedang berehat ditempat yang teduh...


Tekak pun dah ok...jom kita teruskan perjalanan...tapi sebelum tu kena cop passport kat Imigresen Thailand dulu...


Seperti biasa...setiap kali cop kena selitkan RM1 kat dalam passport tu...nasib baik white card dah isi siap-siap sebelum ke sini... =)



Photobucket


Doc ZoolMD sedang uruskan sesi cop-mengecop passportnya...


Selesai urusan cop passport..kami terus ke kaunter lagi satu untuk urusan permit import sementara kenderaan ke Thailand... Kat sini..kena bayar RM5...



Photobucket


Welcome to Thailand...


Selesai semua urusan documentation.. kami parking sekejap motor..dan berpusing-pusing sekitar pasar sehari kat Wang Prachan pulak...melihat-lihat apa yang tersaji di sini...



Photobucket




Photobucket



Hampir jam 12 tengahari...kami mula bergerak menuju ke Pak Bara...


Tunggangan kami agak santai...sambil layan suasana sekeliling...


Panas semakin membahang...


Tak lama selepas tu...tekak mula terasa perik kembali...dek dahaga...


Aku ambil keputusan untuk berhenti sekejap kat sebuah kedai...yang terletak bersebelahan dengan sebuah stesen minyak...apa nama tempat ni pun aku tak tau... =P



Photobucket


Rehat sekejap...



Photobucket


Harga minyak hari tu kat Thailand...



Photobucket


Barisan motor kat sini...



Photobucket


Dilarang minum alkohol....=)


Tak lama...selepas rasa selesa dan cergas kembali...kami mulakan tunggangan kami... menuju ke Pak Bara...


Alhamdulillah...tak lama...akhirnya..kami sampai ke destinasi...dan terus menuju ke sebuah kedai makan...yang letaknya di tepi laut...



Photobucket




Photobucket



Sejuk suasana kat sini...dengan hembusan angin yang kuat...terasa segar badan..yang basah dek peluh...



Photobucket


So..apalagi...order makan ler....



Photobucket



Kami sekadar makan yang biasa-biasa saja...iaitu nasi goreng seafood..dan tomyam campur...dan pertama kali aku makan tomyam campur yang dimasukkan ikan sekali...hehehehe... =)


Lama juga kami berlepak kat sini...dan kebetulan ada juga beberapa pengunjung yang juga dari Malaysia ketika itu...sempat juga kami bersembang-sembang dengan mereka...


Hampir jam 3 petang...kami mula beransur pulang...sebelum tu kami singgah sebentar kat sebuah masjid yang terdapat di Pak Bara ni...untuk tunaikan kewajipan...



Photobucket




Photobucket


Selesai urusan menunaikan tanggungjawap...kami teruskan tunggangan...


Walaupun suasana dah petang...namun bahang panas masih terasa...dan mata mula kuyu dek kekenyangan...


Sampai suatu ketika...aku dah tak tahan lagi...jadi kami berhenti sekejap untuk basahkan tekak...dan segarkan mata...



Photobucket


Akhirnya...hampir pukul 6 petang...kami selamat sampai ke Malaysia...


Puas ride hari ni...sesudah sekian lama tak ride ke Thailand...


Malamnya...kami telah ke Kuala Perlis untuk menjamu selera bersama Che Ami...



Photobucket


Puas makan...antara menu seafoodnya...ketam, udang, ikan siakap, sipuit sedut...dan lain-lain...


Hampir jam 1 pagi...aku dan Doc ZoolMD pulang ke rumah...untuk berehat...sebab esoknya Doc ZoolMD akan ride pulang ke Shah Alam...


Terima kasih kepada Doc ZoolMD...kerana sudi bertandang ke pondok aku...dan ride bersama ke Thailand...ada masa nanti...jikalau datang lagi ke Perlis...jangan lupa hubungi kami di sini...


Apa yang terkurang..kami sekeluarga mohon maaf...dan datanglah lagi ke sini nanti...


"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..."


Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...