27 Jun 2012

FTPT 2012 @ KUIH TEPI JALAN

Catatan Ayah


Rabu
7 Syaaban 1433
27 Jun 2012


Assalamu'alaikum,


Penuh belakang Kenari...yang tak besaq mana pun...dengan keropok..


Ada keropok lekor...ada keropok kering...ada keropok segera...serta dengan sos-sosnya... Jenuh makan nanti kat rumah...

Perjalanan diteruskan...menuju ke arah Kuala Krai...


Dengan berpandukan dengan arahan GPS..kami menyusuri jalan..yang dikelilingi dengan kampung-kampung sekitar Kelantan...


Alhamdulillah...kenderaan agak kurang...cuma sekali-sekala sahaja...menjadi banyak...



Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket








Photobucket Photobucket Photobucket 




Cuaca sudah mula kepanasan..dah terasa bahang panas...


Sempat berselisih dengan seorang penunggang basikal...rasa-rasanya "mat salleh"... Rajin dia dok kayuh gerek panas-panas ni....



Photobucket






Namun...kepanasan matahari...kadang-kadang tak terasa sangat bila sampai sesetengah tempat...yang dikelilingi dengan pokok-pokok....






Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket








Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket






Panas kembali membahang...tekak mula terasa macam ada gam...walaupun air-cond dibuka laju..namun tetap terasa bahang...




Ternampak dari kejauhan...sebuah gerai yang menjual air...bila sampai dekat... tudia air buah jambu...


Lama tak minum air jambu ni... Kat Kangar pun..dah lama tak nampak orang jual air jambu ni...


Jadi...berhenti beli air jambu dululah...untuk basahkan tekak...serta beli buah jambu dicicah dengan serbuk asam...



Photobucket






Lega rasanya...bila tekak dah basah...


Perjalanan diteruskan lagi...



Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket








Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket






Kami dah pun melepasi Kuala Krai...dan sedang menuju ke Gua Musang...




Dari kejauhan...ternampak orang menjual kueh...kueh apa tu...



Photobucket



OOOhhhh.....itu rupanya kueh akok...


Pernah dengar...tapi belum pernah merasanya lagi...


Jadi...aku beli sedikit untuk merasanya....


Bila dimakan...manis rasanya...sedap juga...



Photobucket






Kat depan pulak...ada yang menjual lemang...apa lagi..beli ler habuan makan dalam kereta...




Adik memang suka makan pulut-pulut ni...baik lemang mahupun ketupat...






Photobucket








Photobucket






Oklah...kami berhenti rehat sekejap kat sini...




Nak beli dan makan lemang...siap makcik tu berikan sekali rendang...habuan untuk cicah dengan lemang...




Bersambung...




"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..."




Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...