09 Disember 2011

SERVICE KENARI... 159599KM

Catatan Ayah

Jumaat
13 Muharram 1433
9 Disember 2011

Assalamu'alaikum,

InsyaAllah, esok aku akan ke Ipoh untuk mengambil t-shirt. Untuk pengetahuan, t-shirt yang dimaksudkan adalah sempena Ride Pak Bara yang akan berlangsung minggu depan... insyaAllah.

Ikut rancangan, selain daripada ambil t-shirt, aku akan terus ke Cameron Highland. Saja jer layan minum teh sambil bawa family jalan-jalan. Bukan apa, dah minggu depan aku akan ride ke Pak Bara, Thailand jadi minggu ni aku ambil peluang bawa famili berjalan ler.

Kenari aku pun dah sampai masa untuk dibuat maintenance. Brake pads pun dah nipis nampaknya. Jadi sebelum ke Ipoh esok, aku ambil peluang yang ada untuk buat sedikit maintenance dan tukar brake pads. Sekali lagi aku Do It Myself...

Service Kenari, Odometer sudah mencecah 159,599 km
Odometer dah mencecah 159,599 km
Tapi sebelum tu kena la pi beli minyak enjin dan sebagainya dulu. Seperti biasa aku telah ke Eng Leong Kangar untuk membeli semua keperluan. Untuk pengetahuan, Eng Leong ni adalah salah sebuah kedai spare part yang murah berbanding dengan yang lain-lain.

Service Kenari, Minyak enjin untuk Kenari-Castrol GTX 10W-30
Minyak enjin untuk Kenari-Castrol GTX 10W-30

Service Kenari, Oil filter untuk Perodua Kenari
Oil filter untuk Perodua Kenari

Service Kenari, Brake pads untuk Kenari
Brake pads untuk Kenari

Service Kenari, Brake pads Kenari
Brake pads Kenari

Service Kenari, Brake pads Kenari
Brake pads Kenari
Semuanya berjumlah RM88..

Service Kenari, Spare part dibeli dari Eng Leong, Kangar
Spare part dibeli dari Eng Leong, Kangar
OK.. sekarang semua barang dah ada.. jadi apalagi, jom kita buat sedikit maintenance...

Seperti biasa.. aku akan buang dulu minyak yang lama..

Service Kenari, Enjin Perodua Kenari
Enjin Perodua Kenari

Service Kenari, Engine oil drainage nut yang perlu dibuka untuk membuang minyak enjin yang lama
Engine oil drainage nut yang perlu dibuka untuk membuang minyak enjin yang lama

Service Kenari, Spanar 14 mm untuk membuka engine oil drainage nut
Spanar 14 mm untuk membuka engine oil drainage nut
Bila buat sendiri ni.. dapat ler aku biarkan minyak turun habis hingga ke titisan terakhir. Tak perlu kalut-kalut. Sementara dok tunggu minyak hitam habis hingga ke titisan terakhir, aku buka pulak oil filter.

Service Kenari, Oil filter lama yang perlu ditanggalkan
Oil filter lama yang perlu ditanggalkan

Service Kenari, Oil filter lama yang telah siap ditanggalkan
Oil filter lama yang telah siap ditanggalkan
Oil filter siap ditanggalkan. Minyak hitam nampaknya masih lagi dok menitis. So aku buka pula spark plug untuk dibersihkan karbon yang melekat kat elektrod spark plug. Next service rasanya spark plug perlu ditukar baru.

Service Kenari, Spanar 10 mm untuk membuka cover spark plug
Spanar 10 mm untuk membuka cover spark plug

Service Kenari, Spark plug yang perlu dibuka dan dibersihkan
Spark plug yang perlu dibuka dan dibersihkan

Service Kenari, Connector ke spark plug ditanggalkan
Connector ke spark plug ditanggalkan

Service Kenari, Penyambung kepada spark plug siap ditanggalkan
Penyambung kepada spark plug siap ditanggalkan

Service Kenari, Spark plug yang perlu ditanggalkan
Spark plug yang perlu ditanggalkan

Service Kenari, Spannar 16 mm untuk menanggalkan spark plug
Spannar 16 mm untuk menanggalkan spark plug

Service Kenari, Keadaan spark plug sebelum dibersihkan
Keadaan spark plug sebelum dibersihkan

Service Kenari, Keadaan spark plug selepas dibersihkan
Keadaan spark plug selepas dibersihkan

Service Kenari, Spark plug siap dipasang kembali ke enjin
Spark plug siap dipasang kembali ke enjin
Siap bab spark plug. Check penapis angin pulak lah. Cuba bersihkan setakat yang boleh.

Service Kenari, Air filter Kenari
Air filter Kenari

Service Kenari, Air filter Kenari
Air filter Kenari
OK.. dah settle bab penapis angin. Minyak hitam pun nampaknya dah habis menitis hingga ke titisan terakhir. So, pasang oil filter yang baru dan pasang balik nut tempat buang minyak tu ler...

Service Kenari, Oil filter yang baru siap dipasang ke enjin
Oil filter yang baru siap dipasang ke enjin

Service Kenari, Nut untuk oil drainage siap dipasang kembali
Nut untuk oil drainage siap dipasang kembali
Sekarang dah boleh dimasukkan minyak enjin yang baru...

Minyak enjin baru dimasukkan ke dalam enjin
Minyak enjin baru dimasukkan ke dalam enjin
Bab enjin dah settle. Sekarang bab brek pulak. Bila Kenari aku bergerak, akan terdengar bunyi crit-crit.... Kemudian aku tengok minyak brek pun dah kurang. Dari pengalaman yang lalu, ini menunjukkan brake pads dah nipis. Jadi proses penukaran brake pads perlu dilakukan...

Service Kenari, Sudah samapai masa untuk penukaran brake pads
Sudah samapai masa untuk penukaran brake pads

Service Kenari, Brake pads sudah semakin nipis
Brake pads sudah semakin nipis

Service Kenari, Proses penukaran brake pads
Proses penukaran brake pads

Service Kenari, Brake pads baru sudah siap dipasang
Brake pads baru sudah siap dipasang

Service Kenari, Brake pads yang lama
Brake pads yang lama

Service Kenari, Sudah nipis
Sudah nipis

Lagi satu set brake pads telah siap dipasang
Lagi satu set brake pads telah siap dipasang
OK.. sekarang semuanya dah settle.. esok sudah boleh jalan jauh sikit.. terbang ke Cameron Highland...

"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..."

Wassalam

12 ulasan:

  1. minyak hitam jangan tuang dalam longkang ok..ha ha..

    BalasPadam
  2. saya selalu buang dalam septic tank.. hehehe

    BalasPadam
  3. aaa.. boleh ek kenari naik cameron? so bila turun perlu ke tgk apa2?

    BalasPadam
  4. aaa.. awak, boleh ek kenari naik? aa kalu turun? perlu cek apa2 x"? maaf sy x tahu.. ingat bulan 4 ni nk ke cameron, naik kenari

    BalasPadam
  5. insyaAllah.. Kenari boleh naik Kameren.. jgn bimbang..

    BalasPadam
  6. as;kom..sy bru 2 mingu beli kenari A aero 2nd..nk tungu loan lebih sbln bru lulus..dh dpt kereta..reper tu reper ni..dh habis dkt2 2k..tp skrg mslh dashbod n mungkin enjin gegar,,dh tkr mounting dpn..tp yg bkn ori perodua la..pn gegar jgk..ke dua dlm lubang jaring aircond tu ade bunyi mcm tikus or cengkerik je,,bila on ekon..bile off A/C dia pn bunyi jgk..bila off semua ekon bru diam..cane tu...tlg..

    BalasPadam
  7. Masalah desbod gegaq dah mcm2 buat still sama jgk...mgkin direka khas cmtu kot hehehe...dn masalah bunyi pn mcm2 dah buat bkak ekon ja bunyi cengkerik lah bnyi wisel lah...last skali rupa2rupanya masalah crank pully yg problem...setel prob....kena try n siap duit...adoiiyaiii...

    BalasPadam
  8. Ok kakenari ,sya baru nak beli yg 2nd

    BalasPadam
  9. Nak tanya nie kereta auto kenari saya bilah naik bukit lambat ja mcm siput ada ka gear oil kena tukar atau ada masalah lainnya

    BalasPadam
  10. Cuba dashboard daihatsu..mgkin xgegar dh..klau bab aircond xbrape pasti cuma tau myvi kelisa kenari mmg leceh klau bab aircond

    BalasPadam
  11. Saya bercadang nk beli kenari aouto 2nd..tp ada orng ckp kenari tk tahan kalau jauh dn tk gagah naik bukit. Betul ke..
    Dn kenari model apa yg terbaik...minta pencerahan sikit...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya dah guna Kenari dah hampir 15 tahun..batuan dah mencecah 300,000 km..alhamdulillah tiada masalah yg serius...

      Padam

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...