28 November 2011

BULB COLLIMATOR MUX-100H

Catatan Ayah

Isnin
2 Muharram 1433
28 November 2011

Assalamu'alaikum..

"truuuttt.. truuttt...", kedengaran telefon kat meja Fiza berbunyi.

Waktu tu tiada siapa pun kat office kecuali aku, Fiza dan Mat Noq.

"Hello... sekejap yer..", kedengaran Fiza bersuara selepas mengangkat gagang telefon.

"Mizal.., ada call dari x-ray..:, kata Fiza sambil memegang gagang telefon.

Terus aku menuju ke meja Fiza dan mengambil gagang telefon.

"Hello..", sapa aku.

"Hello.. ni Razin.., Mizal boleh tolong tengok Shimadzu dak.. LBD tak menyala..", kedengaran suara En Razin di hujung talian.

"Ok.. sat lagi saya pi x-ray.., bulb terbakar kot..", jawab aku.

Sebelah petang aku ke Jabatan Radiologi untuk melihat keadaan mobile x-ray Shimadzu MUX-100H yang dikatakan bulb LBD (light beam diaphram) telah terbakar.

Sebelum tu aku telah ke Kedai Juta kat Simpang Tiga, Kangar untuk membeli bulb yang berharga RM16.

Photobucket

Untuk rekod bulb LBD untuk Shimadzu MUX-100H adalah 12V 100W.

Photobucket

Selepas mengambil kunci Shimadzu MUX-100H kat kaunter X-ray, terus aku menghidupkan mesin dan menekan butang lampu.

Memang betul lampu LBD tak menyala.

Lalu aku membuka cover belakang, tempat bulb diletakkan.

Photobucket

Dan memang sah, aku dapati filament bulb telah putus.

Lampu LBD cukup penting untuk sesebuah mesin x-ray kerana cahaya lampu itulah yang menjadi panduan kawasan dedahan x-ray.

Tak susah untuk menukar bulb, cuma buka cover.. buang bulb lama dan gantikan dengan bulb baru.

Photobucket

Selepas ditukar, aku menekan kembali butang lampu untuk melihat kawasan dedahan.

Aku dapati kawasan dedahan tidak seperti yang sepatutnya.

Photobucket

Kawasan cahaya menjadi sebelah terang dan sebelah malap.

Berkemungkinan kedudukan bulb yang baru dipasang tidak berada pada kedudukan yang betul.

Aku menarik keluar sedikit bulb, kemudian periksa kembali cahaya lampu.

Photobucket

Problem solved... tapi kenapa jadi begitu??..

Photobucket

Aku cuba bandingkan antara kedua-dua bulb yang baru dengan yang lama. Kelihatan terdapat perbezaan antara kedua-dua bulb terutama pada kaki bulb yang mana kaki bulb lama lebih panjang berbanding dengan bulb yang baru.

Photobucket

Photobucket

Kesimpulannya.. untuk keputusan pengcahayaan yang elok mesti menggunakan bulb yang original yang perlu dibeli dari Shimadzu (M) Sdn Bhd.

Tetapi penggunaan bulb yang baru dipasang ni pun boleh tapi mungkin hanya untuk sementara waktu sahaja.

p/s: Apa-apa pun.., matlamatnya adalah supaya terdapat cahaya yang keluar dari LBD.. itu dah settle problem.. hehehe.. =)

"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..."

Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...