30 Oktober 2011

SOLO RIDE #28 - 2

Catatan Ayah

Ahad
3 Zulhijjah 1432
30 Oktober 2011

Assalamu'alaikum..

Alhamdulillah.., selesai urusan pemindahan rumah adik aku.., dari Kota Damansara ke Subang..

Selepas bersarapan.., kurang lebih pukul 11.00 pagi.., aku bergerak keluar dari Kota Damansara..

Alhamdulillah.., cuaca baik.., cuma aku jer yang kurang baik.., badan terasa nak demam dan selesema..

Apa-apa hal.., semoga perjalanan aku balik ke Perlis berjalan lancar.., InsyaAllah..

Photobucket

Kenderaan amat banyak sekali kat atas lebuhraya sebaik masuk kat Tol Kota Damansara.., jadi tunggangan aku agak perlahan dan berhati-hati...

Photobucket

Kurang lebih pukul 12.20 tengah hari.., aku sampai Tapah.., untuk top-up sedikit minyak..

Photobucket

Photobucket

Tak lama aku di sini.., selepas top-up minyak.., rehat sekejap sambil membasahkan tekak dengan air isotonik.., sebagai menggantikan peluh yang keluar tak henti-henti.. hehehe.. :-)

"Aku nak berhenti kat Bikerz Kitchen la sat lagi.., kalau ada rezeki boleh pekena kopi kat situ..", aku merancang di dalam hati....

Terus.., aku hidupkan Kerbau Hitam.., meneruskan perjalanan..

Tak lama.. aku sampai ke Simpang Pulai.., terus keluar menuju ke Bikerz Kitchen..

Photobucket

Kurang lebih pukul 1.00 tengah hari aku sampai kat depan Bikerz Kitchen.., tapi nampaknya Bikerz Kitchen belum buka..

Tak dak rezeki nampaknya..,

"Bikerz Kitchen tak buka.., nak ke kedai Bro Nash pulak tak tahu.., balik jer lah.., nanti kalau lalu pulak kat sini.., mai lain..", hati aku berkata-kata..

Jadi.., aku berpatah balik.., dan meneruskan perjalanan...

Cuaca semakin panas..., dan kenderaan masih lagi banyak.., semenjak dari Kuala Lumpur tadi..

Dan sepanjang perjalanan pulak.., banyak juga kereta yang memberi lampu...

"Gaya macam ada speed trap ni..", hati aku berkata lagi..

Jadi aku memperlahankan Kerbau Hitam.., selari dengan kelajuan yang ditetapkan..

Tekak pula terasa kering.., sebaik sampai Bukit Gantang.., terus aku menuju ke stesen minyak kat situ untuk berhenti membeli air..

Selepas membasahkan tekak.., aku teruskan perjalanan.., sempat menyapa beberapa orang bikers yang berhenti kat stesen minyak tu...

Sebaik melepasi Bukit Gantang.., keadaan mula sesak dan jem...

"Pasai apa pulak ni..? Ada accident ke?..", aku tertanya-tanya..

Nasib baik naik Kerbau Hitam.., boleh juga meniti perlahan-lahan kat lorong kecemasan...

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Sebaik sampai susur keluar ke Changkat Jering.. baru tahu penyebab kepada kesesakan ni...

"OOOooo.., rupa-rupanya ada road block...," detik hati aku..

Ramai yang kena terutamanya MPV dan kereta-kereta mewah..., dan Alhamdulillah aku terlepas...

"Mau hilang RM300 ni kalau kena...", hati aku berkata-kata lagi...

Tak lama.., aku sampai Juru... dan berhenti sekejap untuk top-up sedikit minyak...

Photobucket

Photobucket

Agak lama aku berhenti kat sini.., sambil bersembang dengan seorang brader yang bekerja dengan Imegresen Pulau Pinang.., yang kebetulan berhenti isi minyak dan minum air...

Syok juga dengar pengalaman dia dok buat operasi tangkap Indon dan Bangla...

Pada masa yang sama.., ramai juga bikers yang berhenti isi minyak.., dan sempat juga menyapa mereka..., itulah semangat bikers.., tetap menyapa walaupun tak kenal...

Perjalanan perlu diteruskan.. insyaAllah.. dalam 2 jam lagi.. aku akan sampai rumah...

Photobucket

Semasa melintasi Gurun.. aku berjumpa dengan sebuah Harley Davidson yang berplet Singapore..., terus aku potong sambil mengangkat tangan..

Photobucket

Photobucket

Kurang lebih pukul 3.40 petang.., aku sampai Alor Star.., dan ambil keputusan untuk berhenti sekejap...

Tak lama.., Harley tadi sampai.., dan berhenti kat tepi aku..

"Hi..", sapa penunggang Harley tu.. mat saleh rupanya..

"Hi..", balas aku..

"Are you going to Thailand?", tanya mat saleh tu.., rupa-rupanya nak ke Thailand..

"No.. but I can show you..", balas aku.. entah betui ke dak grammer aku.. tak tau lah..

Aku terus memberi petunjuk kepada dia.. harap-harap dia faham.., cara-cara menuju ke Bukit Kayu Hitam...

Kemudian.., dia berlalu pergi.., best jugak Harley dia.., agak berbeza dengan Harley yang aku pernah tengok sebelum ni...

Cuaca semakin kelam nampaknya.., dengan mendung berarak lalu kat atas...

Photobucket

Photobucket

Bimbang hujan akan turun tak lama lagi.., aku teruskan perjalanan...

Seperti biasa.., keadaan jalan kat Alor Star sesak...

Sebaik sampai Sanglang.. iaitu sempadan Kedah/Perlis.., aku menempuh hujan hinggalah sampai rumah..

Syukurlah.., hujan tak lah lebat..

Kurang lebih 4.33 petang.., aku selamat sampai kat rumah... Alhamdulillah...

"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..."

Wassalam

29 Oktober 2011

SOLO RIDE #28 - 1

Catatan Ayah

Sabtu
2 Zulhijjah 1432
29 Oktober 2011

Assalamu'alaikum..

Alhamdulillah.., aku selamat sampai rumah dari Kuala Lumpur petang tadi.., selepas selesai urusan perpindahan rumah adik aku dari Kota Damansara ke Subang....

Aku.., ke Kuala Lumpur kelmarin petang.., dan pulang hari ni..

Photobucket

Dimulai lafaz "Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Penyayang..", aku mulakan ride aku bersama dengan Kerbau Hitam kesayangan tepat jam 7.30 pagi.., agak delay dari perancangan asal yang sepatutnya pukul 7.00 pagi...

Alhamdulillah.., cuaca agak elok pagi ni.., mudah-mudahan akan elok hingga sampai Kuala Lumpur..

Kebelakangan ni.., cuaca agak berhujan kat Perlis.., dan menurut emak aku yang berada di Kuala Lumpur sekarang ni.., selalu hujan sebelah petang...

"Bawak motor elok-elok.. pelan-pelan.. sampai mana-mana telefon.. naaaa...", pesan isteri aku berulang-kali sebelum aku bertolak..., seperti kebiasaannya..

"Worite.. InsyaAllah....", balas aku...

Ikut rancangan asal.., aku akan berhenti kat Seberang Jaya untuk bersarapan dengan Udin.., seperti yang telah dijanjikan sebelum ni..

Photobucket

Keadaan jalan seperti biasa.. agak sesak dengan kenderaan sebelah Perlis.., memandangkan hari ni adalah hari kerja.., manakala kat Alor Star agak kurang kenderaan kerana hari cuti..

Kat Lebuhraya PLUS juga agak kurang kenderaan...

Kurang lebih pukul 8.25 pagi.., aku sampai Gurun.., lalu singgah sekejap kat stesen minyak kat situ.., habuan isi minyak dan qada hajat...

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Setelah semuanya selesai.., aku terus gerak.., sebab dah berjanji dengan Udin.., nak bersarapan sekali..

"Piirraahh..kata pukul 7 disbrg jaya..:).. takpa..jgn kalut..", tersenyum sendirian aku bila teringatkan sms Udin pagi tadi.., ketika bertanya aku dah sampai mana.., walhal waktu tu aku belum keluar dari rumah lagi.. ;-)

Photobucket

Hampir 9.08 pagi.., aku sampai di hadapan Hospital Seberang jaya.., seperti yang telah dijanjikan..

Photobucket

Dalam 5 minit menunggu.., akhirnya Udin pun sampai dengan Peugot 308nya.., terus kami menuju ke Market Seberang Jaya.., yang agak terkenal dengan pelbagai juadah sarapan paginya.., serta menjadi tumpuan ramai penduduk sekitar Seberang Jaya...

Lama juga kami duduk bersembang sambil makan.., habis ler seorang sebungkus nasi lemak dan sekeping roti canai...

p/s: terima kasih Udin kerana belanja makan..., nanti ada rezeki.., kita jumpa lagi..

Selepas bersarapan.., perjalanan diteruskan..

Photobucket

Kat depan nampak macam agak mendung..

"Ya Allah.., janganlah hujan lagi...", doa aku di dalam hati...

Dalam dok bawak motor.., tiba-tiba terasa mengantuk..

"Tak boleh jadi ni.., kena berenti sat ni..", detik hati aku..

Lalu aku ambil keputusan untuk berhenti sekejap kat bawah flyover..

Photobucket

Photobucket

Semasa berehat sekejap ni lah.. tiba-tiba melintas sebuah GTR1400 dan Honda Pacific Coast...

"Hah!!.. ada pun.., boleh tumpang konvoi.. tak ler boring sangat..", hati aku berkata-kata lagi..

Jadi.., apa tunggu lagi.., terus aku start Kerbau Hitam aku.. dan ligan depa..

Tak lama.., aku berjaya mengekori mereka.., hinggalah sampai R&R Sungai Perak.., di mana kami berhenti untuk top-up minyak..

Tabik kepada mereka kerana sporting.., walaupun mereka cc besar.., tapi tak tinggalkan aku..

Yang lebih tapik.., mereka berdua adalah wanita.., lady bikers...

Mereka berdua berhenti sekejap kat situ.., manakala aku teruskan perjalanan..

Cuaca semakin panas.., dan mata lagi sekali buat hal..

"Dah tua aku ni.., badan dah tak setahan dulu..", hati aku berkata lagi..

Lagi sekali aku berhenti sekejap kat bawah flyover...

Photobucket

Seketika.. aku sambung balik tunggangan.., tekak mula terasa kering..

Kurang lebih 12.55 tengah hari.., aku sampai Ulu Bernam..

Selepas top-up minyak sikit.., beli air.., layan kat bawah pokok di tepi stesen minyak kat situ.., sambil layan kepanasan mentari dan tengok kenderaan yang semakin banyak kat atas lebuhraya...

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Tapi.., Allah Maha Kuasa.., tak lama dalam dok cerah terang-benderang dan kepanasan.., tiba-tiba hujan membasahi bumi..

Photobucket

Photobucket

Hujan.., tak hujan.., perjalanan harus diteruskan..

Selepas lega tekak yang telah disuap dengan air isotonik.., perjalanan diteruskan..

Alhamdulillah.., sebaik keluar dari Ulu Bernam.., hujan berhenti dan cuaca kembali panas..

Akhirnya.., aku sampai menghampiri Kota Damansara...

Photobucket

Photobucket

Alhamdulillah.. kurang lebih pukul 1.48 tengah hari.. aku selamat sampai Kota Damansara...

Photobucket

Photobucket

Oklah.. nak berehat sekejap.. sat lagi nak tolong adik aku pindah rumah jap... dan esok dah nak balik Perlis semula...

..bersambung..

"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..."

Wassalam

26 Oktober 2011

SMOGERS KE KRABI

Catatan Ayah

Rabu
28 Zulkaedah 1432
26 Oktober 2011

Assalamu'alaikum..

Hari ni.., SMOGers (SBM SYM Owners Group).. ride ke Krabi, Thailand dari 26 Oktober 2011 hinggalah 29 Oktober 2011..

Khabarnya.., mereka bertolak dari KL dalam pukul 7.30 pagi tadi..

Untuk meraikan mereka.., aku akan sambut mereka di Changlon.., sebelum mereka masuk ke Thailand melalui Bukit Kayu Hitam..

Mengikut jadual.., mereka akan sampai Changlon sekitar pukul 3.00 petang.., jadi seawal jam 2.00 petang aku keluar dari rumah menuju ke Changlon..

Photobucket

Alhamdulillah.., cuaca agak cerah hari ni.., dan agak panas..

Sepanjang jalan dari rumah aku ke Changlon pun agak lengang.., dek kerana hari ni adalah hari cuti umum Deepavali..

Photobucket

Namun begitu.., sebaik saja sampai Changlon.., hujan mulai turun..

"Alamak.., baju hujan tak bawak.., pelapik hujan dalam jaket pulak dah dibuka tadi.. sebab panas..", detik hati aku..

"Hantam sajalah labu.. dah hujan nak buat macam mana.., redah saja..", hati aku berkata-kata..

Hujan semakin lebat setibanya aku kat dalam Pekan Changlon.., terus aku menuju ke Petronas Changlon.., sebab ikut rancangan.., SMOGers akan berhenti di Petronas Changlon sebelum memasuki Thailand..

Alhamdulillah.., hujan mulai reda..

Hampir setengah jam aku menunggu kat situ..

"Mungkin depa kena hujan kot.. tu yang lambat tu..", detik hati aku lagi..

Jadi aku ambil keputusan untuk ke Jitra..

"Mana tau kot-kot boleh berjumpa kat pertengahan jalan sat lagi.., boleh konvoi sekali ke Changlon..", aku terfikir..

Lalu aku menuju ke Jitra..

 Photobucket

Sambil-sambil ride santai menuju ke Jitra.., melilau mata aku melihat kat jalan.., kot-kot berselisih dengan mereka..

Sampai saja sekitar Dewan Wawasan, Jitra.., aku berpatah balik dan berhenti kat hentian bas..

Jadi.., dok lah aku relaks-relaks.., sambil menikmati tiupan angin sepoi-sepoi bahasa.., selain tu dok tengok gelagat orang dan pemandu-pemandu kenderaan yang lalu-lalang..

Photobucket

Photobucket

Ramai juga bikers yang aku lihat.., menuju ke arah utara.., rasa-rasanya depa pakat nak ke Thailand jugak kot.., menghabiskan cuti hujung minggu..

Tiba-tiba.., melintas kat depan aku.., 3 buah SBK.., dan salah sebuahnya memang aku kenal.., iaitu Khairul Nizam dengan FJR1300nya..

Maknanya.. SMOGers akan sampai tak lama lagi..

Cuaca agak mendung.., dan mula kedengaran rintik-rintik hujan..

Seketika.., seperti yang dijangka.., SMOGers melintas.., jadi aku pun terus mengikut mereka.., menuju ke Changlon..

Photobucket

Akhirnya.., kami sampai ke Petronas Changlon..

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Tak lama di sini.. sekadar berhenti isi minyak..

Kemudian.. aku ikut mereka untuk makan.. dan menyiapkan segala dokumen sebelum ke Thailand..

Kami berhenti di sebuah kedai makan.., yang menghidangkan nasi gulai itik.. ;-)

Dan kat situ.. Khairul Nizam dah sedia menunggu.., sambil menjamu selera.., apalagi nasi gulai itik ler.. hahahaha.. ;-)

Photobucket

Maka.. masing-masing pun pakat makan ler.. sambil sembang-sembang...

Photobucket

Photobucket

Agak lama juga kami kat sini..

Setelah semua kekenyangan.., dan semua urusan dokumen yang bersangkutan selesai.., semua sepakat untuk singgah sekejap kat masjid untuk tunaikan kewajipan..

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Setelah semuanya bersedia.., kami menuju ke Masjid Abidin, Changlon..

Photobucket


Photobucket

Photobucket

Setelah semua urusan telah selesai.. maka apalagi.. bergambar kenangan ler...

Photobucket

Hampir pukul 6.00 petang.., SMOGers bertolak menuju ke Bukit Kayu Hitam.., manakala aku terus pulang ke rumah..

Semoga semua kawan-kawan SMOGers selamat sampai ke destinasi dan selamat kembali.., dan have fun..

Ada masa nanti.., kita boleh berjumpa lagi.., InsyaAllah...

"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..."

Wassalam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...