17 September 2011

RIDE NASI BERIANI...

Catatan Ayah

Sabtu
19 Syawal 1432
17 September 2011

Assalamu'alaikum...

Selamat menyambut Hari Malaysia yang telah berlangsung kelmarin.. pada 16 September 2011... dan selamat bercuti...

Dah bercuti.. jadi aku membuat cadangan kat isteri.. mau tak ke Sungai Dua.. makan char kuew teaw.. dan nampaknya isteri aku berminat...

Jadi.. mulanya aku nak jadikan cerita ride ni bertajuk Ride Char Kuew Teaw.. alih-alih jadi tajuk Ride Nasi Beriani.. kenapa???.. nanti aku ceritakan...


Setelah semua persiapan disiapkan.. kami semua bertolak keluar dari rumah sekitar jam 10.46 pagi..

Seperti biasa.. aku nenunggang Kerbau Hitam.. manakala isteri dan anak-anak menaiki Kenari...

Sebelum tu.. kami singgah sebentar di Petronas Jalan Raja Syed Alwi.. untuk mengisi tangki Kenari dan Kerbau Hitam aku... serta menambah nilai Touch 'n' Go...

Isi minyak dulu...

Selesai mengisi minyak.. kami teruskan perjalanan.. melalui jalan Kangar-Alor Star.. menuju ke Jalan Lencongan Kangar.. dan memasuki Lebuhraya Plus...

Sawah masih ditenggelami air.. selepas banjir yang lepas..

Jalan Kangar-Alor Star agak lengang..

Majlis rumah terbuka di Air Hitam, Kedah.. anjuran PAS Kedah..

Menghampiri Alor Star.. kat Kuala Sungai..

Dah sampai Alor Star...

Tunggu isteri dan anak-anak di tepi Lebuhraya PLUS sebelum tol...

Baru lepas hujan...

Alhamdulillah.. cuaca amat elok.. cuma ketika sampai Alor Star ada sedikit hujan...

Sebaik saja sampai Alor Star.. aku berhenti sekejap untuk menunggu isteri dan anak-anak...

Tak lama.. isteri dan anak-anak pun sampai.. perjalanan diteruskan.. dan next RV adalah R&R Gurun...

Dan... Alhamdulillah.. cuaca kembali baik dan sedikit panas hinggalah sampai Gurun...

Selepas Tol Alor Star (S)..

Sampai Gurun..

Jadi.. tunggulah aku ketibaan isteri dan anak-anak.. hehehehe...

R&R Gurun...

Anak-anak.. kesian kelaparan..

Panasnya hari ni...

Tak lama kami berhenti kat sini...

Selesai isteri dan anak-anak melepaskan hajat kat tandas.. kami teruskan perjalanan..

Kali ni.. aku biarkan isteri dan anak-anak gerak dahulu...

Isteri dan anak-anak bergerak dulu..

Melepasi Sungai Petani..

Menghampiri Tol Sungai Dua..

Dan.. semestinya.. aku sampai dulu kat Tol Sungai Dua.. jadi tunggu lagi ler isteri dan anak sampai...


Dari Tol Sungai Dua.. kami bergerak ke destinasi yang dirancang..

Destinasi kami adalah kedai makan "Char Kuew Teaw Sungai Dua Telur Ayam Dibasuh.."


Malangnya.. tertulis tiada rezeki untuk merasa char kuew teaw tu.. sebab kedai tutup.. tak berniaga...

Jadi.. kena buat pelan B pulak ler...

Setelah berbincang dengan isteri.. kami ambil keputusan untuk ke Sungai Petani.. pekena nasi beriani kambing..

Mudah-mudahan kedai nasi beriani tu buka... insyaAllah...

Berpatah balik ke Sungai Petani...

Sungai Kedah penuh dengan air...


Alhamdulillah.. kedai makan Nasi Beryani Aqeem buka..

Maka.. apalagi.. jemput jamu selera ler..

Kami makan nasi beriani kambing dan ayam....

Restoran Beryani Aqeem..

Menu kambing dan ayam..

Anak-anak menikmati hidangan nasi beriani...

Bermain selepas kekenyangan..

Alhamdulillah.. perut sudah kenyang...

Cuaca pun amat baik sekali.. cuma agak kepanasan dek bahang matahari...

Masa untuk pulang...

Kami ambil keputusan untuk pulang melalui Yan.. boleh aku layan korner sikit.. lepas gian...

Dan semestinya.. isteri dan anak-anak aku bergerak dahulu...




Jem pulak kat Semeling...

Kelihatan Gunung Jerai dari kejauhan..


Relaks sekejap kat Yan..

Selepas layan korner sekejap.. aku berhenti sekejap kat tepi jalan di Yan..

Selekoh dari Merbok hingga ke Pantai Murni.. boleh tahan ler setakat nak lepas gian.. tak lah seperti Cameron Highland.. atau Baling-Grik... tapi boleh ler habuan pelepas gian...

Tak lama.. barang sebatang rokok.. isteri dan anak-anak sampai.. jadi perjalanan diteruskan...

Kali ni.. kami tak berhenti dah.. terus shoot ke rumah...

Jalan Yan-Kuala Kedah..

Menghampiri Kuala Kedah..

Jambatan Tok Pasai, Kuala Kedah..

Jem pulak kat Kuala Sungai.. menghala ke Alor Star..


Lebih kurang.. 4.48 petang.. aku selamat sampai kat rumah.. dan selang beberapa minit.. isteri dan anak-anak aku sampai...

Alahmdulillah.. lepas gian aku nak ride yang agak jauh sikit.. selepas ride ke Besut yang lalu...

Apa orang nak kata pun.. katalah.. janji aku puas dapat ride.. selain bersama-sama isteri dan anak-anak... kesian pulak.. selalunya aku ride sorang-sorang saja...

Apa-apa pun.. Selamat Hari Malaysia...

"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..."

Wassalam

3 ulasan:

  1. respect sama bro.. ride utk lepas gian bawak superbike, tp x lupakan family, .. nice concept

    ada rezeki insyallah di masa depan kalau dah ada anak2 saya pun mau buat mcm ni..

    BalasPadam
  2. Selalu dok keluar ride dengan kawan-kawan konvoi.. jadi sekali sekala kena juga bawak family..

    Jadi.. baru balance.. hehehe.. nak keluar ride mana2 pun tak dak halangan dah..

    win-win situation.. hehehe...

    Safe ride Bro..

    BalasPadam
  3. bro untung..bini mau pandu kereta.

    BalasPadam

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...