13 September 2011

BANJIR SEKITAR PERLIS 2011 (2)

Catatan Ayah

Selasa
15 Syawal 1432
13 September

Assalamu'alaikum..

Hari ni cuaca amat baik sekali..

Dah 2 hari tak hujan... alhamdulillah...

Namun... 2-3 tempat masih lagi digenangi air...

Tengah hari tadi.. aku berkesempatan untuk melihat sekitar tempat yang masih lagi digenangi air... antaranya..

Taman Sena Indah.. yang nampaknya air semakin naik..

Jalan Santan.. nampaknya belum ada perubahan ketara...

Jalan Sekolah Derma

Hadapan Sekolah Kebangsaan Seri Indra 

Hadapan Sekolah Kebangsaan Seri Indra... kesian kat pelajar-pelajar yang mengambil UPSR  dalam keadaan banjir

Simpang tiga berdekatan Sekolah Menengah Vokasional Kangar

Berhadapan Pos Laju

Sekitar berdekatan Round-about Kangar

Sekitar Simpang Tiga Kangar

Sekitar Simpang Tiga Kangar

Sekitar Simpang Tiga Kangar

Sekitar Simpang Tiga Kangar

Sekitar Simpang Tiga Kangar

Tapak pasar tani Kangar

Sekitar Taman Sena Indah

Sekitar Taman Sena Indah

Sekitar Taman Sena Indah

Sekitar Taman Sena Indah

Bersebelahan Taman Sena Indah

Jalan Santan dari hala Jalan Kangar-Jejawi 

Sungai Repoh.. nampaknya masih belum surut lagi...

Sungai Repoh.. pandangan dari Jalan Kangar-Jejawi

Namun.. keadaan sekitar Repoh nampaknya ada perubahan sedikit.. air semakin surut...

Sekitar Jalan Kangar-Repoh-Jejawi

Sekitar Jalan Kangar-Repoh-Jejawi

Sekitar Jalan Kangar-Repoh-Jejawi

Sekitar Jalan Kangar-Repoh-Jejawi

Sekitar Jalan Kangar-Repoh-Jejawi

kawasan-kawasan bendang sekitar Guar Syed Alwi masih lagi penuh dengan air.. sekali imbas nampak macam laut.. nasib baik dah lepas musim menuai padi.. kalau tidak????....

Sekitar Guar Syed Alwi

Sekitar Guar Syed Alwi

Sekitar Guar Syed Alwi

Sungai Perlis.. kat Taman Rekrasi Pengkalan Asam

Selepas pukul 5 petang tadi.. sekali lagi aku pusing-pusing melihat keadaan persekitaran..

Nampaknya.. kebanyakan tempat dah mula menunjukkan keadaan yang semakin pulih..

Taman Sena Indah dah mula nampak surut.. Keadaan Jalan Santan pun dah mula surut...

Arau sudah pulih sepenuhnya...

Berdekatan Taman Guru Jaya

Nasib baik divider jalan dah dipotong siap-siap untuk memudahkan air mengalir.. hasil pengalaman yang lalu...

Hadapan Petronas Jalan Kangar-Padang Besar 

Keadaan Jalan Santan...


Jalan Santan dah semakin surut nampaknya... berdekatan dengan Sempering..

Sekitar Jalan Padang Besar-Kangar.. menghampiri Kangar..

Berdekatan persimpangan ke Stadium Utama Kangar

Berdekatan Masjid Putra




Tapak pasar tani Kangar.. dah semakin surut..

Hadapan Hotel Putra Palace

Hadapan Hotel Putra Palace

Keadaan Sungai Perlis.. berdekatan Pasaraya Aneka

Sekitar Behor Pulai

Sungai Repoh.. bersebelahan Taman Fauziah, Kangar

Sungai Repoh.. bersebelahan Taman Fauziah, Kangar

Sungai Repoh.. dari Jalan Kangar-Behor Pulai

Sungai Repoh.. dari Jalan Kangar-Behor Pulai

Sekitar Guar Syed Alwi

Sekitar Teluk Epa

Sekitar Teluk Epa

Pandangan dari Lebuhraya Kuala Perlis-Changlun.. sebelum sampai Arau..

Jalan ke Mata Ayer pun semakin pulih.. 

Cuma kesian kat sesetengah student yang terpaksa mengambil peperiksaan UPSR dalam keadaan banjir kat sesetengah sekolah yang terlibat dengan banjir...

Harap-harap.. keadaan akan semakin pulih esok...

Tapi tengok berita tadi.. kat Thailand juga banjir.. dan ada kemungkinan air tu akan turun ke Perlis... dan jika Empangan Timah Tasoh tak dapat menampung limpahan air... mungkin keadaan akan kembali buruk seperti keadaan yang lepas-lepas...

Semoga keadaan akan bertambah baik...

p/s: sewaktu entry ni ditulis.. nampaknya kat luar dah dengar rintik-rintik hujan yang mula turun...

"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..."

Wassalam

2 ulasan:

  1. Saya pelik satu ja bang.Pasai pa Perlis tengah pekan depa kambus sungai buat pejalan kaki.Pastu jalan pulak dibuat divider kiri dan kanan macam sungai.Tu jadi ayaq bertakung best jer tu.hehehe

    BalasPadam
  2. Saya pun tak tau pasai apa.. tapi dengaq kat Bajet 2012 tadi.. katanya Sungai Arau akan di dalamkan dan Timah Tasoh akan diupgrade..

    Moga-moga selepas ni.. masalah banjir akan diatasi.. kesian kat orang-orang yang terlibat.. makalu hujan jer.. mula pening kepala dok pikiaq pasai ayaq bah...

    BalasPadam

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...