31 Ogos 2011

1 SYAWAL 1432H

Catatan Ayah

Rabu
2 Syawal 1432
31 Ogos 2011

Assalamu'alaikum

Alhamdulillah.. setelah sebulan berada di Universiti Ramadhan.. banyak pengajaran dan pengalaman yang aku sekeluarga alami dan pelajari..

Universiti Ramadhan.. yang banyak mengajar erti kesabaran.. mendidik hati supaya lebih tunduk supaya lebih taat dan bertaqwa kepada Allah.. serta patuh kepada semua perintah Allah Taala..

Semoga.. roh Ramadhan ni.. dapat kita terus bawa dan amalkan sehingga sampai bila-bila.. dan semoga aku sekeluarga diberi rezeki untuk bertemu dengan Ramadhan di tahun hadapan.. InsyaAllah..

Tahun ni juga.. Malaysia juga menyambut kemerdekaan yang ke 54 pada 2 Syawal 1432.. semoga negara kita terus makmur dan mendapat keberkatan Allah Taala..

Alhamdulillah.. di hari raya Aidil Fitri ni.. kita merayakan kemenangan selepas menempuh segala ujian semasa sebulan berpuasa di Ramadhan... disamping melawat sanak saudara dan merapatkan lagi silaturrahim sesama Islam dan keluarga...

Bermula 2 Syawal.. marilah kita bersama-sama berpuasa sunat 6 hari sepanjang Syawal.. kerana fadhilatnya yang amat besar.. seumpama berpuasa setahun...

@ 1 Syawal 1432H..

Aidil Fitri tahun ni.. kami adik-beradik.. sekali lagi dapat berkumpul.. cuma Adik Ein saja yang tak dapat pulang..


Bergambar kenangan seisi keluarga...


Bergambar kenangan bersama Mak Cik (adik kepada Allahyarham ayah aku)...


Anak-anak bergambar kenangan bersama-sama dengan Wa Lebar.. isteri kepada Allahyarham Wa Darus (abang kepada Allahyarham ayah aku)..


Anak-anak bergambar kenangan bersama-sama dengan Ngah Som (kakak kepada Allahyarham ayah aku).. suami Ngah Som iaitu Allahyarham Ngah Man juga baru meninggal baru-baru ni.. sebelum Ramadhan yang lepas...


Bergambar kenangan bersama-sama Cu Hassan (adik Allahyarham ayah aku)...


Bergambar kenangan bersama Pak Lang (abang Allahyarham ayah aku)...


Bergambar kenangan bersama-sama Mak Lang Tam (adik Allahyarham ayah mertua aku)...


Bergambar kenangan bersama-sama Mak Lang (adik Allahyarhamah mak mertua aku)..

Dengan berkat Ramadhan dan Syawal ni.. aku berdoa dan memohon ke hadrat Allah Taala.. semoga roh Allahyarham ayah aku, Allahyarham ayah mertua aku, Allahyarhamah mak mertua aku serta sanak saudara aku yang telah 'pergi' dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama dengan roh orang-orang yang beriman...

Tak lupa juga kepada semua kawan-kawan aku yang telah 'pergi' dahulu.. menemui Allah..

Al-Fatihah...


Amin...

"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..."

Wassalam

29 Ogos 2011

TAKZIAH.. BANG SYED

Catatan Ayah

Isnin
29 Ramadhan 1432
29 Ogos 2011

Assalamu'alaikum...

Pejam celik.. akhirnya kita dah pun sampai ke penghujung ramadhan... esok atau lusa.. kita semua akan merayakan Aidilfitri..

Dan buat julung kalinya.. seingat aku semenjak aku kecil.. inilah kali pertama Aidilfitri akan dirayakan bersama-sama dengan hari kemerdekaan Malaysia kali yang ke 54...

Apa-apa pun.. aku nak ucapkan takziah buat Bang Syed iaitu biras aku.. suami kepada Kak Yam (kak ipar aku).. kerana ayah Abang Syed telah menghembuskan nafas terakhirnya pada 27 Ramadhan yang lalu.. dan Allahyarham telah dikebumikan di Kuala Kedah pada 28 Ramadhan 1432...

Sehubungan dengan itu.. marilah kita bersama-sama berdoa dan sedekahkan Al-Fatihah.. semoga roh Allahyarham sentiasa dicucuri rahmat dan diletakkan bersama-sama dengan roh orang-orang yang beriman...

Al-Fatihah..


Amin...

Marilah kita sama-sama bermuhasabahkan diri kita.. setakat mana tahap keimanan dan ibadah kita..

Mati akan datang kepada kita bila-bila masa saja.. tidak lambat walau sesaat dan tidak cepat walau sesaat...

Adakah kita mampu berjumpa dengan Ramadhan lagi di tahun hadapan?...

"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..."

Wassalam

21 Ogos 2011

TAKZIAH.. PAK CIK WI..

Catatan Ayah

Ahad
21 Ramadhan 1432
21 Ogos 2011

Assalamu'alaikum...

Sekarang.. kita berada di dalam zon 10 terakhir Ramadhan.. di mana zon kita menambahkan ibadat kepada Allah Taala dan memohon keampunan-Nya...

Dan.. di bulan Ramadhan ni juga...  seorang lagi warga kampung aku.. iaitu Pak Cik Wi.. di mana rumahnya tak jauh dari rumah aku.. menghembuskan nafasnya yang terakhir pagi tadi..

Inilah kematian yang ke-3.. yang berlaku di kampung aku dalam masa yang berdekatan.. selepas Wa Darus dan Tok Su Shaari...

Pak Cik Wi telah meninggal dunia pagi tadi.. selepas dimasukkan ke Hospital Tuanku Fauziah kelmarin...

Semoga roh Allahyarham ditempatkan bersama-sama dengan orang yang beriman..

Al-Fatihah..


Amin..

Allahyarham akan dikebumikan selepas solat Asar nanti...

"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..."

Wassalam

17 Ogos 2011

SERVICE ER6N.. 33374KM

Catatan Ayah

Rabu
17 Ramadhan 1432
17 Ogos 2011

Assalamu'alaikum...

Hadis yang aku nak kongsi hari ni...

"Dari Mu'az bin Jabal, r.a., bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda kepadanya: "Mahukah, aku tunjukkan kepadamu pintu-pintu kebajikan?" "Mahu, ya Rasulullah", jawabku. Baginda pun ,menerangkan, sabdanya: "Puasa itu perisai (dari kejahatan) dan sedekah pula menghapuskan dosa sebagaimana air memadami api..."

(Hadis sahih - Riwayat Tirmizi)

Service Kerbau Hitam..

Tup tup.. Kerbau hitam pun dah sampai masa untuk diselenggara...

Mileage pun dah sampai 33374 km..


Kelmarin.. aku dah pusing-pusing Kangar untuk beli minyak enjin.. selalunya aku guna Motul 5100 10w/40.. tapi kali ni aku nak try Syntium Dual-Tech 15w/50 pulak.. nak tengok macam mana.. jadi aku terus ke Petronas Guar  Syed Alwi.. terus beli 2 botol yang berharga RM29 sebotol..

Kat Petronas Guar Syed Alwi juga aku telah beli coolant yang berharga RM16...

Sebelum tu.. aku telah ke kedai spare-part motor kat Kangar untuk beli penapis minyak.. tapi yang original punya tak dak.. hanya ada yang local saja.. dan dijual dengan harga RM38.. jadi aku batalkan niat untuk beli penapis minyak kat situ.. terus ke UA Motor.. UA Motor ni salah satu dari Kawasaki Green Shop...

Aku beli penapis minyak kat situ dengan harga RM50.. agak mahal sikit tapi nak buat macam mana.. dah tiada pilihan.. ambil saja ler..

Inilah Syntium Dual Tech tu..




Ini pula penapis minyak.. yang telah dibeli dari UA Motor..



Seperti biasa.. bahagian bawah dah pun dilapik dengan surat khabar lama.. dan telah dibuka apa-apa yang perlu dibuka...


Untuk rekod.. untuk membuka skru minyak enjin kat bawah tu.. aku kena guna sepana saiz 17mm...


Sepana dah kat tangan.. apalagi.. kasi buka ler skru kat bawah tu...

Menderu-deram ler minyak turun...


Sekarang.. sementara nak tunggu minyak turun habis.. kasi buka penapis minyak pulak ler..


Sekarng.. layan tengok tv dulu ler.. sementara nak tunggu minyak turun habis...

Inlah salah satu kelebihan bila kita DIY.. kita boleh tunggu selama mana kita nak.. supaya minyak habis turun...

Setelah hampir sejam.. aku menunggu sambil tengok tv.. siap terlelap lagi.. jadi sampai masa untuk aku sambung kerja-kerja selenggaraan....

Kasi masukkan balik penapis minyak.. dan seperti biasa.. kena minyakkan dulu bahagian getah seal kat penapis minyak tu..

Kemudian masukkan ke tempatnya.. ketatkan...


Dah siap.. ketatkan.. dan boleh masukkan minyak yang baru pulak.. tapi jangan lupa untuk pasang skru kat bawah tu.. hehehehe...


Siap dah dimasukkan 2 botol minyak...


Bab minyak dah selesai...

Lepas ni.. nak tukar coolant pulak..

Tapi coolant yang lama perlu dibuang dulu dari radiator...


Sementara dok tunggu air dalam radiator tu keluar habis.. buka tangki coolant dan cuci dulu... kasi bersih sikit...


HHhaaaa... kan dah bersih sikit...


Air yang lama pun dah keluar habis...

Sekarang boleh isi air yang baru ke dalam radiator.. sebaik-baik air yang digunakan adalah soft water.. dan aku guna air RO..

p/s: jangan guna air paip.. kerana boleh menyebabkan karat dan radiator tersumbat...


Air perlu dimasukkan perlahan-lahan.. agar udara tak terperangkap kat dalam radiator....

Ini adalah kali pertama aku tukar coolant Kerbau Hitam ni.. dan aku gunakan coolant yang aku beli dari Petronas yang berharga RM16...



Tangki coolant pun dah siap dipasang balik.. jadi tibalah masanya untuk diisi dengan coolant yang baru...

Isi sampai takat F saja...


Ok.. semuanya selesai.. kasi start enjin tengok.. biarkan hingga fan berpusing.. sebab nak tengok kot-kot ada minyak leaking atau pun radiator leaking...

Nanti bila dan dihentikan enjin.. kena top-up sikit coolant.. kalau-kalau luak...


Akhirnya.. semua dah siap.. next service bila mileage sampai 38374 km...

Kos yang aku telah keluarkan masa buat kerja-kerja selenggara ni...

Minyak enjin Syntium 15w/50 = RM26 x 2 botol = RM52.00
Penapis minyak ER6               = RM50 x 1 unit   = RM50.00
Coolant                                  = RM16 x 1 unit    = RM16.00

Jadi.. jumlah keseluruhan adalah RM118.00.... tanpa kos upah pomen.... sebab aku buat sendiri.. DIY...

Bulan depan.. kemungkinan aku akan ride ke Petaling Jaya.. InsyaAllah.. dan kemungkinan next service.. nak kena tukar tayar belakang, rantai, spark plug dan penapis angin...

banyak juga belanja ni... sabar dah ler...

Apa-apa hal... selamat berpuasa dan selamat berbuka...

"Pengalaman membetuk keperibadian dan kematangan..."

Wassalam

14 Ogos 2011

SERVICE KENARI... 153074KM

Catatan Ayah

Ahad
14 Ramadhan 1432
14 Ogos 2011

Assalamu'alaikum...

Aku mulakan coretan aku hari ni dengan perkongsian satu hadis...

"Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Allah Azza wa jalla berfirman maksudnya: Segala amal bakti anak Adam adalah untuknya, kecuali amalan puasa, (maka) ia adalah untuk-Ku, dan Akulah yang membalasnya (dengan balasan yang sebaik-baiknya).."

(Hadis sahih - riwayat Muslim)

Service Kenari...

Pi mai pi mai.. tengok-tengok mileage kat Kenari dah pun sampai 153074 km.. dan sudah sampai masa untuk penukaran minyak enjin...

Rasa macam baru jer tukar minyak.. dah kena tukar lagi.. sekejap saja 5000 km...


Minyak enjin dan penapis minyak dah dibeli kat Eng Leong, Kangar.. kali ni aku guna minyak enjin Pennzoil..




Minyak enjin yang dibuat khas untuk kereta-kereta kompak... dan berharga RM35... kat Kangar ler...


Penapis minyak pula berharga RM8....

Jadi.. apalagi.. jom aku nak tukar minyak... saja suka buat DIY...

Kereta pun dah siap diparkirkan.. di mana?.. di hadapan laman rumah ler.. tempat yang agak teduh sikit...

"Ayah nak buat apa?..", soal anak aku yang bongsu.. di pagi-pagi hari.. baru bangun tidur gayanya...

"Ayah nak tukaq minyak....", balas aku.. sambil menghampar kertas kotak besar.. yang selalu aku gunakan sebagai pelapik badan...

"OOooooo......", panjang bunyinya...

So.. step pertama.. baring atas kertas kotak yang aku hamparkan tadi.. buka skru kat bawah.. maka menderulah minyak keluar.. hehehe...


Sementara nak tunggu minyak turun habis.. jom kita ushar penapis minyak sat....


Selepas buka nut untuk minyak enjin dikeluarkan.. sekarang tiba masa untuk buka penapis minyak pula.. jadi.. apa tunggu lagi.. buka penapis minyak pula...

Sementara dok tunggu minyak enjin turun habis.. jom kita check spark plug.. kalau kotor kasi cuci sikit...


Mula-mula.. buka cover atas dulu...


Buka stick coil pulak...


Ok.. dah ready untuk buka spark plug...


Untuk rekod.. spark plug Kenari boleh dibuka dengan menggunakan sepana saiz 16mm...


Hah.. apalagi.. buka jer la..


Tu dia.. kotornya elektrode.. jadi kasi cuci sikit dengan berus besi...


Haaa.. bersih sikit.. dan mungkin api pun ok sikit kot...

Jadi.. kasi masukkan balik ler kat enjin...

Lepas tu.. berus sikit kotoran dan debu kat bahagian atas enjin dan cover enjin...

Bab spark plug dah settle..

Minyak pun dah habis turun dah.. maka sampailah masa untuk pasang penapis minyak yang baru....


Sebelum tu.. sapukan sikit minyak kat bahagian getah.. kat permukaan penapis minyak ni.. lepas tu.. pasang balik kat enjin...


Sebelum isi minyak enjin yang baru.. jangan lupa pasang balik nut kat bawah enjin.. kalau lupa pasang balik.. mau keluar balik minyak baru yang diisi.. hehehe...


Sekarang.. sampailah masanya untuk isi minyak enjin yang baru... Kenari ni cuma pakai minyak dalam 2.7 L sahaja...

Selesai pengisian minyak enjin yang baru.. aku selalu basuh enjin dengan mengunakan minyak diesel..

Aku semburkan minyak diesel ke seluruh bahagian enjin.. kemudian aku bilas dengan menyemburkan air ke seluruh bahagian enjin....

Sekarang.. semuanya dah settle...


Untuk rekod.. penukaran minyak enjin akan aku lakukan semula pada 158074 km.. atau mungkin dalam bulan November 2011 nanti..

Ini adalah kos yang aku keluarkan untuk service Kenari kali ni..

Minyak enjin Pennzoil  = RM35.00
Penapis minyak            = RM8.00

Dan semuanya berjumlah RM43.00....

Yang lain-lain cuma tenaga aku saja.. sebab aku buat sendiri.. tak dak ler upah pomen.. hehehe...

Untuk rekod.. aku juga telah menukarkan bateri Kenari ni..


Bateri yang lama ni telah ditukar pada Jun 2008 yang lalu.. dari jenis Yokohama sel basah..

Nampaknya.. bateri ni bertahan selama 3 tahun.. sebab 2011 aku tukarkan kepada yang baru...


Kali ni.. aku tukarkan ke Yokohama jenis seal lead acid.. maintenance free.. aku beli dengan harga RM180...

Oklah.. siap semua kerja-kerja...

Selamat berpuasa..

"Pengalaman membentuk keperibadian dan kematangan..."

Wassalam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...