20 Jun 2011

SIEMENS MOBILETT PLUS E - ERR 6

Catatan Ayah

Isnin
18 Rejab 1432
20 Jun 2011

Assalamu'alaikum...

Dah 2-3 hari.. aku dok ceritera bab ride sahaja... jadi hari ni aku nak kongsi pengalaman sikit.. ketika aku troubleshoot mobile x-ray Siemens MobilettPlus E.. yang mengalami masalah Err 6.. mudah-mudahan dapat menjadi rujukan aku nanti.. dan juga kawan-kawan yang sealiran...

Masalah berlaku sebaik sahaja aku onkan mesin... sebaik sahaja self-test.. mesin akan beri Err 6..

Selalunya.. Err 6 ni berkenaan dengan capacitor charging time...


Benda yang pertama.. yang aku perlu lihat adalah kadar charging capacitor... dan board yang perlu diperiksa adalah D7..

Besar kemungkinan.. board D7 ni bermasalah.. tapi kena comfirmkan dulu...


Bila onkan sistem.. sepatutnya capacitor bank akan dichargekan sehingga 350Vdc...


Nampaknya.. sehingga sistem dah ready pun.. capacitor bank masih belum sampai 350Vdc.. bahkan tidak dicharge pun...


Dan akhirnya.. akibat CPU detect yang capacitor bank masih belum tercharge sehingga 350Vdc.. maka CPU akan keluarkan mesej Err 6...


Aku telah ambil board D7.. dari mesin yang lain untuk membuat pengesahan.. dan confirmed.. board D7 ni bermasalah..


Jadi.. kena order board D7 ni.. sebab board ni tak boleh direpair...

p/s: settle satu problem.. cuma tunggu board baru sampai jer...

"Pengalaman membentuk keperibadian..."

Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...