04 Jun 2011

MEMINANG

Catatan Ayah

Jumaat
1 Rejab 1432
3 Jun 2011

Assalamu'alaikum...

Pejam celik.. pejam celik.. dah pun masuk bulan Rejab.. esok-lusa.. Syaaban.. dan Ramadhan.. iaitu bulan yang besar.. bulan puasa yang penuh dengan keberkatan...

Semoga kita semua dipanjangkan umur.. dan dapat mengerjakan ibadah puasa di bulan Ramadhan sekali lagi... InsyaAllah...

Meminang

Lama juga aku tak ikut rombongan meminang.. dan rasa-rasanya last sekali aku ikut rombongan meminang adalah semasa adik aku dulu.. dah beberapa tahun yang lalu.. anak adik aku, Huda pun dah berumur 5 tahun sekarang ni...

Kali ni aku ikut rombongan Mak Lang.. iaitu emak saudara kepada isteri aku.. bagi meminang bakal menantunya.. di Bukit Raya, Pendang, Kedah...

Route


Aku sekeluarga keluar dari rumah dalam pukul 2.30 petang.. sebab hantar emak pergi kursus haji sebelah pagi...


Route aku ke Bukit Raya, Pendang kali ni.. melalui Kampung Bongor Kudong, Tok Pulau.. dan keluar ke Jalan Kangar-Alor Star.. Dari situ.. aku terus ke Alor Star.. masuk ke Jalan Lencongan Barat dan terus ke Lebuhraya Plus.. keluar ke Pendang.. di mana rombongan Mak Lang sedia menunggu di exit Pendang..


Alhamdulillah.. cuaca amat baik sekali..



Alangkah bestnya.. jika sepanjang perjalanan teduh macam ni...



Melintasi sempadan Kedah-Perlis.. iaitu Sanglang.. Ada 2 Sanglang kat sini iaitu Sanglang, Perlis dan Sanglang, Kedah...


Sampai kat Jalan Lencongan Barat.. perut terasa lapar pulak.. Jadi sebelum masuk ke Lebuhraya Plus.. aku berhenti sebentar kat Shell Jalan Lencongan Barat.. beli roti dan air.. 

Lagi pun.. mata terasa mengantuk.. tak tau pasai apa.. bila pandu kereta.. mata akan selalu terasa mengantuk.. berbeza bila menunggang motor.. tak pula rasa mengantuk...

Sebaik saja beli makanan.. kami terus memasuki Lebuhraya Plus...




Akhirnya.. kami keluar melalui exit Pendang.. dan rombongan Mak Lang sedia menunggu...


Kami terus menuju ke rumah bakal pengantin perempuan.. yang aku sendiri tak tahu kat mana.. cuma ikut saja kereta kat depan...


Kemudian.. kami belok ke kiri.. memasuki Jalan Pendang-Bukit Raya... 




Mula memasuki ke dalam kampung.. 



Akhirnya.. kami sampai juga ke rumah bakal pengantin perempuan.. dan nampaknya pihak pengantin perempuan sudah lama menunggu...

Pinangan..

Buah pauh pohon sebatang
Buah putik diambil jangan
Dari jauh kami datang
Ingin memetik bunga di taman

Pandu kancil terasa ringan
Pandu perdana.. lajunya sakan
Jika kecil tapaknya tangan
Nyiru di para kami tadahkan

hehehehe... 


Kami disambut oleh pihak bakal pengantin perempuan.. yang dah lama menunggu khabarnya..


Acara peminangan bermula.. tapi tak dak lah sampai berpantun segala.. cuma aku saja yang syok-syok karang pantun.. hehehe.. tak sedap langsung pantun pun..


Selepas perbincangan.. kata persetujuan dicapai.. mas kahwin dan belanja sepakat dipersetujui.. sarung cincin diikuti... oleh bakal mak mertua yang disayangi... kepada bakal isteri..



Selesai sudah acara sarung cincin.. sekarang.. makan time.. hehehe..



Alhamdulillah.. kami semua dijamu dengan bihun sup... dengan daging rebus yang cukup enak.. terima kasih kepada tuan rumah...

Perjalanan pulang..

Alhamdulillah.. semuanya berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah berbangkit.. maka kami pun mula beransur balik....



Rombongan Mak Lang sekeluarga terus pulang ke Lubuk Kawah, Jitra.. manakala kami sekeluarga terus pulang ke Perlis... kerana malam ni kakak ada tuisyen pulak..

Route yang aku ambil.. semuanya melalui jalan kampung.. menerusi Kampung Rambai ke Tanah Merah.. bukan Tanah Merah, Kelantan yer.. tapi Tanah Merah, Pendang, Kedah..

Dari Tanah Merah.. menuju ke Alor Pudak.. dan memasuki Jalan Datuk Kumbar... yang terkenal dengan laksanya.. menuju ke Alor Star.. dan terus ke Perlis...








Sampai ke Tanah Merah.. lalu menuju ke Titi Haji Idris.. masuk ke Jalan Datuk Kumbar.. menuju ke Alor Star...




Kebetulan aku mendapat panggilan telefon dari Kedai Cermin Mata Eyeland, Kangar.. yang beritahu cermin mata kakak dah siap.. jadi aku teruskan perjalanan ke Kangar.. ambil cermin mata.. 

Akhirnya.. kami sampai kat rumah hampir jam 6 petang...

Alhamdulillah.. perjalanan kami sekeluarga selamat dari sebarang bencana... 

Lepas ni.. tunggu kenduri je lah.. bila tu tak tahu lagi...

"Pengalaman membentuk keperibadian..."

Wassalam

2 ulasan:

  1. laa ingatkan bini hang pinangkan bakal bini baru hang...h he..

    BalasPadam
  2. bahagia saya.. boleh geng dengan salih yaakob.. hehehe... =P

    BalasPadam

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...