24 Februari 2011

RIDE FLUORO @ HSB

Catatan Ayah

Khamis / 24 Februari 2011

Alhamdulillah... hari ni adalah hari terakhir selama 10 hari aku kena ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) untuk tugasan QC test fluoroscopy...

Jadual untuk hari ni.. aku kena buat QC test untuk Angiography bi-plane... kat ICL, HSB...

Macam biasa... seawal pukul 8 pagi aku keluar dari rumah... menuju ke HSB... yang terletak di Jalan Langgar...


Setiap hari selama 10 hari.. jalan ni lah yang aku lalui... Lebuhraya Kuala Perlis-Changloon... tapi aku lalu sampai Arau saja... sebelum ni selalunya aku lajak hingga Changloon terus ke Alor Star... tapi kali ni saja jer ubah selera...

Yang bestnya... pagi-pagi ni.. macam ni lah jalan-jalan kat sini... tak macam kat KL dan Penang... bahkan Alor Star dan Sungai Petani pun dok jem la ni.. tapi sebelah Perlis ni.. lengang saja... ;-)


Sampai Arau.. aku terus keluar.. kerana aku ikut Kodiang dan Jitra... saja malas nak ikut Changloon.. lagi pun mood untuk speed tak ada lagi.. dan niat aku cuma ride santai jer untuk ke HSB.. lagi pun nak laju pun nak ke mana... dekat jer HSB ni...


Seingat-ingat aku... jalan antara Arau-Kodiang ni dah lebih 4 tahun... tak siap-siap.. bukan jauh mana pun.. cuma kebelakangan ni saja.. baru nampak kontraktor dok sambung pembinaan.. agaknya kontraktor baru kot... jalan antara Kodiang-Tunjang dah lama dah siap...

Cuaca pun nampak macam mendung hari ni... tak macam kelmarin dan 2 minggu yang lepas.. cukup panas.. bahkan waktu pagi macam ni pun... cahaya matahari dah mencucuk mata... tapi pagi ni.. selesa menunggang... sejuk jer.. lagi pun semalam hujan lebat... jangan dibuatnya hujan hari ni dah ler... sebab aku tak bawa baju hujan...


Hangpa tengok... jalan cukup lengang.. walaupun hari bekerja... kalau nak rembat 160~180km/j pun boleh... macam 2-3 hari yang lepas... tapi hari ni dah niat ride santai sambil layan gambiran... tu yang relax sikit tu...

Pekan Kodiang pun dah lepas.. menuju ke Kota Siputeh... dimana terdapatnya Makam Puteri Lindungan Bulan...


Dah pun sampai Pekan Kota Siputeh.. ni makcik pakcik baru keluar beli ikan kot... sebelah kanan aku ni boleh ke Makam Puteri Lindungan Bulan... dulu-dulu selalu juga aku dengar cerita orang tua-tua mengenai Puteri Lindungan Bulan... kalau hangpa nak tau cerita dia macam mana... rasa-rasanya tanya kat Pak Cik Google.. mesti dia bagi tau macam mana cerita dia...

Lagi satu lampu isyarat kat depan tu... tiap-tiap hari aku tengok.. dok berkelip lampu kuning saja.. rosak kot... rasa-rasanya lebih 2 bulan dah... dok macam tu saja... pihak-pihak berwajib patut ambil tindakan sewajarnya.. bukan apa.. takut berlakunya kemalangan... lagi pulak aku dok tengok.. penduduk kat sini.. tak pakai topi keledar pun bila menunggang... amat berbahaya.. dan kereta-kereta.. cukup laju kat jalan ni...


Sampai Jitra.. aku ikut jalan ke Hospital Jitra.. terus  masuk ke Lebuhraya Plus.. menuju ke Alor Star... bukan apa.. kalau masuk ikut Pekan Jitra.. banyak sangat lampu isyarat.. lagi satu jalan Hutan Kampung kurang elok sikit... banyak sangat lubang...


Di sebelah kiri aku ni adalah tasik Bandar Darul Aman... kat tengah-tengah tu ada air pancut.. cukup tinggi pancutannya.. cuma kadang-kadang saja pihak pengurusan 'on'kan pancutannya.. petang-petang ramai juga yang dok jogging kat sini.. selain bermain sampan.. dulu kat sini pernah diadakan Rumah Terbuka Aidil Fitri peringkat kebangsaan di sini...


Bila melihat bukit ni.. teringat zaman aku kecil dulu.. di sinilah aku dilahirkan.. iaitu Kampung Alor Rambai.. kat rumah tok aku... dan kat bukit tu lah aku dan sepupu-sepupu aku selalu naik bukit tu hingga sampai ke tangki air.. saja seronok-seronok zaman kanak-kanak..


Dan rumah tu lah rumah tok wan aku... dan la ni dah jadi rumah kosong.. tak berpenghuni setelah kedua-dua mereka telah meninggal dunia...


Dan kat sini... dulunya adalah kebun buah-buahan.. ya.. atas jalan lebuhraya ni.. dulunya adalah kebun buah-buahan.. rambutan, manggis, durian dan cempedak.. dan aku masih ingat lagi masa zaman kanak-kanak dulu.. kami selalu makan buah-buahan kat sini.. tapi sekarang zaman dah berlalu... cuma tinggal kenangan saja..


Akhirnya.. sampai ke Exit Alor Star (U)... dan macam biasa.. kenderaan agak lengang... ;-)


Dan seperti biasa.. seperti hari-hari kelmarin.. aku berhenti sat kat sini.. untuk perasap 'kemenyan'.. saja jer.. sebab sat lagi.. bila dah masuk kawasan hospital.. dah tak boleh perasap kemenyan dah...


Selesai perasap 'kemenyan'... aku sambung perjalanan.. memasuki Jalan Langgar.. menuju ke HSB.. lihat.. cukup lengang jalan.. dan relax.. hihihi... ;-)


Tapi jalan kat depan HSB ni teruk sikit... dalam pembinaan.. khabarnya nak buat 4 lane.. terus ke Lebuhraya Durian Burung... masih belum siap...


Akhirnya... Alhamdulillah.. selamat sampai HSB tanpa ada sebarang masalah.. dan di sinilah port aku selalu parking "kerbau hitam" aku ni... ;-)

Dan bermulalah tugasan aku... hari ni aku akan buat QC test untuk Angiography... kat ICL..

Jom... layan gambiran dan rupa bentuk Angiography ni... buatan Philips...




Alhamdulillah... selesai tugasan aku selama hampir 10 hari... terima kasih kepada Syaiful Khairy kerana membantu...

Dan semasa balik.. kena hujan sikit semasa kat Jitra...

p/s: lepas ni.. mungkin kena buat QC kat Sungai Petani pulak... get ready Sohaimi aka Mie Korea...

"Pengalaman membentuk keperibadian..."

21 Rabiul Awal 1432 / 24 Februari 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...