15 Februari 2011

BERKELAH DI PULAU PINANG... FINAL EPISODE

Catatan Ayah

Salam Maulidur Rasul buat semua kawan-kawan, sanak saudara dan umat Islam di mana-mana saja berada.. marilah kita bersama-sama meningkatkan amalan kita mengikut sunnah-sunnah Nabi SAW..

Hari ni.. aku akan habiskan ceritera aku sekeluarga berkelah.. dan kini kami dalam perjalanan pulang..

Selepas menempuh jem yang teruk juga.. mungkin masing-masing ambik kesempatan keluar bercuti dengan famili.. kami sampai kat Tanjung Bungah..


Masa kat Tanjung Bungah ni.. alhamdulillah.. jalan agak lengang.. dan kat sinilah tahun lepas diadakan Penang Bike Week.. waktu tu aku datang dengan Che Ami.. kami buat ride durian.. Che Ami dengan R1 nya.. la ni Che Ami sibuk sikit.. sebab tengah musim menuai padi.. jadi dia kalut sikit.. ajak ride pun tak dan.. bila kita nak ride pulak Che Ami?...


Kemudian.. aku masuk ke Persiaran Gurney.. cadang-cadangnya nak ke Padang Kota Lama melaui Persiaran Gurney.. nak singgah pekena pasembor... tapi....


Sekali jem teruk la.. ;-(

Ni yang aku malas memandu nih.. tu yang aku selalu ride motor saja.. sama ada "kerbau hitam" atau "wave 1000".. jadi aku ambik keputusan keluar balik ke jalan besar.. pi Padang Kota ikut jalan utama...

Monumen di Bulatan Persiaran Gurney...


Haa.. kat jalan utama.. lapang saja.. alhamdulillah.. ;-)


Akhirnya.. sampai kat Padang Kota Lama.. cari parking.. terus ke medan selera.. sebenarnya perut masih kenyang.. tapi saja jer nak makan pasembor Padang Kota Lama.. lama dah tak makan..


Kak Dina order mee udang.. mak ai.. mahalnya.. sampai RM 9.. takpa lah.. dah kakak nak makan.. minuman pulak RM 6... layan sajalah...


Bang Cik Haikal dengan Adik Iman cuma minum saja.. tak mau makan.. manakala aku pulak ambik pasembor.. share makan 3 orang dengan isteri dan mak cik.. nak tau berapa harga pasembor ni?.. cuba teka....


RM 22... tu dia.. punya la aku tak percaya.. aku tengok mamak kat gerai tu bukan tengok pun apa yang aku ambik.. main balun cakap jer harga.. bahkan aku tengok orang kat depan aku pun dia balun RM22.. orang kat belakang aku pun dia balun RM22.. dia main hentam harga tu saja kot!!!!!.. ambik dah ambik.. bayar dan makan jer lah.. nak buat apa lagi.. cuma rasanya dah tak macam dulu-dulu.. dulu sedap.. cuma kali ni dah tak berapa sedap.. dulu kuah warna gelap.. sekarang ni dah warna merah.. mungkin mamak-mamak ni dah masuk generasi baru kot.. dulu aku dok makan sewaktu medan selera ni dok tempat lama.. generasi mak pak depa...


Namun.. orang tetap ramai mengunjungi Padang Kota Lama nih.. dan rasa-rasa aku.. ramai orang luar kat sini.. dan padang Kota Lama ni dah jadi trade mark Pulau Pinang dan tumpuan pelancong...


Cuma.. satu saja yang menimbul ketidak kepuasan hati aku.. dari segi kebersihan.. jika aku bandingkan dengan keadaan tempat makan di Satun, Thailand aritu.. memang jauh berbeza.. kebersihan kat sini agak kureng.. berbeza dengan kat Satun.. kita mesti berusaha supaya kebersihan kita setanding dengan negara luar.. malu dengan pelancong luar bila depa tengok.. kita selalu mewar-warkan yang negara kita antara negara yang maju di kalangan negara-negara di Asean nih.. tapi realitinya.. tahap kebersihan kita masih rendah bila dibandingkan dengan Thailand.. tapi jangan ada sapa-sapa saman aku pulak dan kata aku ni tak bersemangat kebangsaan.. ini cuma pendapat sekupang aku.. demi kebaikan kita bersama supaya kita setanding dan kalau boleh lebih dari negara-negara lain.. 

Dan betul kata orang-orang tua.. jauh berjalan.. luas pandangan...


Ok.. makan dah.. hari pun dah semakin lewat.. so kami balik dululah.. cadang-cadang tu nak balik melalui feri...


Sampai kat terminal feri.. tu dia.. jem gila.. ni kalau dok gagah nak naik feri ni.. mau tengah malam sampai rumah nih..



So.. balik ikut Jambatan Pulau Pinang ler jawabnyer.. 


Alhamdulillah.. nasib baik jalan clear...


Melalui Jambatan Pulau Pinang.. terus ikut lebuhraya PLUS.. keluar melalui Alor Star (S)..

Sebelum tu berhenti sekejap kat hentian sebelah.. tukar driver.. minta wifey pulak memandu.. aku dah tak tahan dah.. mengantuk..

Anak-anak pun dah keletihan...


Salah satu papan tanda di hentian sebelah... 


Aku dok sebelah.. bagi wifey memandu.. terlena.. sedaq-sedaq dah sampai rumah.. tepat jam.. 8.47 malam.. dan menempuh jarak sejauh... 388.2 km...


Alhamdulillah.. semua selamat dalam perjalanan.. tanpa ada sebarang masalah..

Maka tamatlah ceritera aku yang boring nih..

Ada masa terluang nanti.. kita berjalan lagi.. tengok-tengok tempat orang...

"Pengalaman membentuk keperibadian..."

12 Rabiul Awal 1432 / 15 Februari 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...