03 Januari 2011

RIDE TO SBM BIGGEST GATHERING PART 1

Catatan Ayah

Sabtu / 1 Januari 2011

Hari ni...hari pertama dalam tahun 2011...dan bakal berlangsungnya event yang aku dok tunggu-tunggu...


Event yang telah dirancang sekian lama oleh SBM...

Dengan semangatnya...semalam cukup awal aku tidur...semangat beb...nak bangkit awal...sebab dah janji dengan Super Yan...nak join konvoi dengan dia...kat Simpang Pulai...jam 8:15 pagi...

Alhamdulillah...aku terjaga jam 3:30 pagi...tengok kat luar...sejuk..tapi tak hujan...minta-minta tu jangan hujan ler..

Setelah semua siap...panaskan enjin motor...pakai riding gear...tup-tup..alamak..hujan daa... =(

Tapi dengan semangat...rider tak takut hujan...apalagi..pakai baju hujan ler...kalau tunggu hujan berenti..lambat pulak...masa tu emas...teringat masa kerja kat kilang jepun dulu...


Tepat jam 4:47 pagi...dengan lafaz "Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani"..aku mulakan perjalanan aku...

Dan alhamdulillah...elok-elok sampai kat Sanglang...sempadan Kedah/Perlis...hujan berhenti...dan kenderaan pun tak banyak.. Mula tu nak berhenti juga untuk buka balik baju hujan...tapi takut hujan balik...dan cuaca pun sejuk...jadi..teruskan jer dengan baju hujan...sat lagilah kat Juru buka baju hujan ni...

Masuk highway ikut Alor Star (S)...jalan lapang..apalagi..aku pecut jer pagi-pagi buta ni...tapi satu jer masalahnya...binatang halus tu..lekat habis kat visor...lantaklah...selagi pandangan tak terganggu..aku teruskan jer...janji pukul 6:00 pagi...aku mesti sampai Juru...itu perancangan aku...


Alhamdulillah...seperti yang dirancang...tepat 6:03 pagi..aku sampai Juru..relax sekejap..simpan balik baju hujan.. Dok sat.. dengar azan subuh... apalagi.. sembahyang subuh ler..


Tak ramai lagi orang kat Juru pagi-pagi ni... cuaca pun nampak baik.. minta-minta tu.. janganlah hujan.. selesai packing balik beg.. cuci visor.. apalagi.. sambung balik perjalanan.. pada pengiraan aku...sempat sampai Simpang Pulai dalam pukul 7:30 pagi ni...


Tepat jam 6:35 pagi.. aku sambung perjalanan aku.. tapi sebelum tu.. tengok minyak ada 2 bar lagi...



Jadi.. isi minyak dulu kat Shell R&R Juru... dalam RM17.99... Kenderaan pun nampak dah semakin banyak..

Dalam perjalanan ke Simpang Pulai... aku berselisih dengan ramai budak-budak bawa motor kapcai dan RXZ.. ramai sungguh dan banyak kelumpok.. menghala ke arah utara.. mungkin baru balik merayakan tahun baru kot.. tapi masalahnya dok tengok depa ni.. macam-macam stail.. ada yang jadi superman.. ada yang dok willie.. ada yang dok wikang.. adoi.. macam-macam.. ni yang rosak nama mat motor ni.. seingat aku.. zaman 80an ~90an dulu... waktu aku dok main RXS dulu.. tak dak pun macam ni... :-(

Dalam 7:45 pagi.. alhamdulillah selamat sampai R&R Simpang Pulai.. baru nampak dalam 2 bijik motor dok tepi kedai.. mungkin minum kopi kot... apa-apa hal..aku isi minyak dulu kat Petronas Simpang Pulai.. dalam RM19.85.. kemudian cuci visor lagi sekali..

Settle semua tu.. aku terus ke tempat yang nampak 2 bijik motor tadi... mungkin group yang nak ke Putrajaya kot.. Sampai situ.. tegur dan tanya khabar.. kepompom.. satu geng yang dok tengah tunggu Super Yan.. jadi sementara tu.. join minum kopi dulu la...




Sambil dok sembang-sembang.. tak lama Super Yan pun sampai.. jadi kami semua berkumpul kat Petronas Simpang Pulai... sekadar bersedia... bila cukup korum.. terus shoot...

Tak lama.. semua dah sampai.. Super Yan bagi briefing sikit tentang etika penunggangan.. bacaan doa.. dan next pitstop.. iaitu R&R Ulu Bernam untuk isi minyak..

Dalam 8:30 pagi.. kami start konvoi.. dalam group.. ada Ninja 250, Blade 250, ZX10, Z750 serta F4..

Keadaan highway juga mula banyak kenderaan..


Alhamdulillah.. dalam 9:13 pagi.. kami sampai Petronas R&R Ulu Bernam.. kelajuan kami pun tadi sekitar 140 ~ 160 km/j sahaja.. itulah adat berkonvoi.. kalau nak laju lagi.. ride sorang-sorang ler..hi hi hi.. ;-P


Lepas isi minyak dalam RM12.49.. kami lepak dulu.. kat tepi Petronas Ulu Bernam.. hisap rokok dulu.. sambil minum air..


Sambil-sambil dok lepak dan menyembang.. sempat tengok group SBK.. dari arah selatan ke utara.. ramai juga.. mungkin dalam perjalanan ke Cameron kot.. layan leperan..








Tak lama kami di sini.. sebab Super Yan cakap.. kami akan regroup kat Caltex Highway Elite.. sebelum ke Putrajaya..

Seperti yang dirancang.. kami teruskan konvoi kami.. dari Plus Highway.. masuk ke Elite Highway.. terus ke Stesen Minyak Caltex.. isi minyak dulu dalam RM6.52.. park motor.. relax dulu..

Sementara dok tunggu lagi group yang lain.. sempat juga berjumpa yang lain sambil beramas mesra.. dan pertama kali dapat berjumpa dengan Mr Fry, Ajaxs dan Krambit..






Lama juga kat sini...sat lagi.. bila dah cukup korum.. baru nak bertolak ke Putrajaya..

p/s: esok aku sambung lagi.. mengantuk pula.. sebab baru balik dari Gurun.. pasang FRP.. ;-D

"Pengalaman membentuk keperibadian..."

3 Januari 2011

1 ulasan:

  1. semalam pun ramai mamat motor di hway dari spg pulai ke kl..

    BalasPadam

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...