24 Januari 2011

PUSING KANGAR CARI BARANG...

Catatan Ayah

Sabtu / 22 Januari 2011

Aku dan rakan-rakan kat office ada merancang untuk buat ride ke Satun, Thailand pada hari ahad 30/1/2011 akan datang.. dan cadangannya nak ke sana dengan menunggang kapchai saja.. seronok juga sekali sekala ride kapcai ni.. secara santai.. selalunya aku ride konvoi dengan "kerbau hitam" aku saja..

Jadi.. hari ni cadangnya nak kena buat preparation sikit... antaranya nak kena ambil gambar 2 keping untuk buat border pass.. cop salinan sah geran motor kat balai polis.. dan yang paling penting.. nak kena check condition motor.. sama ada sihat atau tidak.. kalau tak berapa sihat.. nak kena naik "kerbau hitam" jugak ler... ;-)

Photobucket

So.. pertama sekali aku check motor Wave 1000 aku ni dulu.. minyak hitam  dan plug baru tukar.. tayar ok lagi.. belek punya belek.. tu dia.. spocket dah tajam... nak kena tukar spocket ni.. kepompom sekali dengan rantai dan spocket depan... ;-(

Photobucket

Ok.. aku kena settlekan satu per satu.. tak boleh kalut-kalut.. mula-mula pi buat gambar passport dulu.. jam dah tunjuk pukul 9.30 pagi nih.. kedai dah buka kot.. jadi aku terus ke kedai gambar kat Kangar.. cuma print saja balik.. sebab CD gambar yang lama masih ada.. rupa bukannya berubah pun..

Sampai kedai gambar.. bagi CD.. dia kata 1/2 jam siap.. kena RM5 untuk 4 keping.. tak pa lah.. sat lagilah mai ambik.. pi beli keperluan untuk service "kerbau hitam" dulu.. mileage "kerbau hitam" pun dah sampai masa..

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Jadi.. aku singgah sekejap kat Lean Hin Motor.. kat Simpang Tiga, Kangar dekat dengan Taman Sena.. untuk beli oil filter "kerbau hitam" aku... original harganya RM45... yang local harganya RM18.. tapi aku ambik original Kawasaki punya.. tak berani ambik local.. takut sebab bila hi-speed.. macam-macam boleh jadi kalau pakai local ni.. mahal sikit takpa.. asalkan original dan terbukti kualitinya..

Settle beli oil filter... aku terus ke Bike Station Arau.. tujuannya nak tengok minyak enjin dan bavaclava.. malangnya.. kedai ditutup sementara.. notis kat pintu katanya keluar makan.. awalnya keluar makan.. jam baru pukul 10.30 pagi.. takpalah.. balik Kangar untuk ambil gambar kat kedai gambar tadi...

Selepas ambil gambar.. aku ke Balai Polis Cawangan Trafik Kangar.. tujuannya nak cop sah geran motor.. sampai sana.. depa kata pegawai tak ada pulak.. bercuti.. dan depa suruh mai balik hari isnin.. Isnin pun isnin lah... ;-(

Jadi aku berpatah balik.. kalau nak ke Arau.. kot-kot tak buka lagi.. jadi pi ke kedai Chen dululah.. kasi tukar spocket dulu.. so aku terus ke Chen Motor..

Photobucket

Kat Chen.. kasi tukar spocket depan dan belakang.. dan rantai satu set.. terbang RM48...

Photobucket

Sambil-sambil tu.. aku tengok minyak Motul 5100 kat Chen.. ok jugak harganya.. dalam RM42.. fikir punya fikir.. beli jer lah 2 botol.. RM 84...

Photobucket

Jam baru pukul 11 pagi.. agak-agaknya.. Bike Station Arau dah buka kot.. pederas ke Arau pulak dengan Wave 1000 ni.. sampai sana.. Alhamdulillah dah buka..

Jadi masuk belek-belek balaclava...

Photobucket

Ada 2-3 jenis.. antaranya Alpinestar, Fieldsheer dan IZ2.. tengok punya tengok.. aku ambil yang Fieldsheer.. harga dalam RM25...

Photobucket

Kebaikan pakai balaclava ni sewaktu menunggang.. muka tak panas kena angin bahang panas.. dan jika berpeluh.. diserap oleh balaclava ni.. jadi dalam helmet pun tak busuk dek peluh...

Photobucket

Selain tu boleh buat filter kat hidung dari debu dan asap... jadi.. menunggang pun seronok sikit... sebelum balik.. sempat juga belek-belek tank bag.. Alpinestar.. ok jugak.. dalam harga RM240.. dan helmet Caberg Flip-up.. dalam harga RM998.. nantilah dulu.. tabung penuh baru boleh beli.. ganti helmet la ni.. dah tak berapa best dah pakai..

Settle semua.. apalagi.. balik ler...  sat gi kalau sempat boleh pesah "kerbau hitam" pulak.. kasi tukar minyak hitam...

"Pengalaman membentuk keperibadian..."

19 Safar 1432 / 24 Januari 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...