04 Disember 2010

TUKAR RANTAI ER6N

Catatan Ayah

Sabtu / 4 November 2010


Pagi-pagi lagi aku bersiap untuk ke Sungai Petani...dalam pukul 9:00 pagi aku bertolak...melalui Changloon dan terus ke Sungai Petani...

Alhamdulillah...cuaca baik hari ni...walaupun hujan turun dari subuh hingga pukul 8:00 pagi...dan kenderaan juga tak banyak pagi ni hingga ke Sungai Petani...

Sebelum R&R Gurun...aku berselisih dengan group FERNO...yang menghala ke utara...yang khabarnya mereka on the ride to Krabi/Hadyai...kemudiannya berselisih pula dengan group SYM GTS/VTS 200 dan VTS250....juga menghala ke utara dan khabarnya juga berkonvoi ke Krabi/Hadyai...

Aku tak henti mana-mana pun kali ni...straight ke Mega Fortune, Bakar Arang, Sungai Petani...

Dalam jam 10:00 pagi...aku sampai...Alhamdulillah...masih kurang lagi customer yang datang untuk baiki/service motor...cuma ada dua orang yang nak repair SYM GTS 200...

Sampai saja...terus motor aku diambil untuk pembaikan...kali ni aku minta depa tukar rantai dan check lampu belakang yang tak nyala tu...

Selepas dibelek-belek...confirm rantai aku rosak dan perlu diganti...manakala sprocket belakang masih elok...tapi sprocket depan sudah jadi tajam...

Sprocket depan yang dah tajam...

 Proses penukaran rantai...

 Sprocket depan dan rantai dah ditukar...

 Rantai baru selesai diribet...

Hampir sejam...selesai rantai dan sprocket ditukar dan dicekangkan...rantai lama genap 20,000km aku guna...

Selesai tukar rantai...aku minta pomen tu check lampu belakang pulak...sebab tak menyala...selepas dibuka dan diperiksa...ada wayar putus...resolder balik...dan sekarang dah ok...

Sambil dok menunggu...sempat bersembang dengan 2 orang brader yang repair SYM...ternyata mereka berdua amat berpuas hati dengan SYM...jadi boleh recommend kepada sesiapa yang nak pakai SYM...

Selepas tu..aku saja-saja tengok menjamu mata...tengok Z750, Z1000, ZX-6R dan CB1000R...semuanya dalam range harga antara RM 58K hingga RM78K...excellent..

Semua siap....kos RM 410...harga untuk rujukan adalah seperti berikut:

    • 520VX-114 DID X-Ring Chain - RM 280.00
    • ER650 15T Front Sprocket - RM 110.00
    • Labour chargers - RM 20.00
Sebelum balik..aku call Mie Korea...kalau-kalau lapang...ajak minum...tapi dia ada kerja...jadi aku layanlah minum sorang-sorang...kat Makbul Nasi Kandar...mula-mula pi kat Taman Ria nak pekena bihun sup...tak buka lagi...


Pekena bihun goreng dan nescafe ais...bihun goreng pun tak sedap...layan saja lah...dah order...

Kemudian isi minyak kat Caltex depan Makbul...1st time isi minyak dengan kadar baru...isi dalam RM 20.35...


Lepas isi minyak...terus balik rumah...

p/s: rantai dah tukar...bila nak ride Genting Che Ami?...pi pekena kopi kat Genting...penutup 2010...

27 Zulhijjah 1431 / 4 Disember 2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...