10 Disember 2010

PERSIAPAN SEKOLAH

Catatan Ayah

Isnin / 6 Disember 2010


Bila masuk bulan Disember....maka ibu bapalah yang akan mula pening kepala...selain berseronok menghabiskan cuti hujung tahun....bawa anak bini jalan-jalan...adalah persiapan pakaian sekolah...yang boleh dikatakan banyak juga perbelanjaannya...

Bagi yang ada anak seorang...dan pernah bersekolah...taklah teruk sangat sebab pakaian tahun lepas masih ada yang boleh dipakai lagi...

Tapi bagi yang anak ramai....dan baru masuk sekolah...inilah yang akan memeningkan kepala...selain dari pakaian sekolah...yuran sekolah juga perlu diselesaikan sebelum masuk penggal persekolahan yang baru...

Lebih memeningkan kepala...bila harga barang-barang naik ekoran daripada harga minyak yang naik....

Kalau staf Gomen...ok sikit kot sebab selalunya hujung tahun ni selalu dapat bonus....tapi bagi yang kerja swasta atau bekerja sendiri...pening juga...

Sebab aku melihat akan ayah aku dulu yang hanya bekerja sebagai petani saja...yang bertungkus lumus setiap hujung tahun untuk mencari duit bagi menampung perbelanjaan sekolah kami adik-beradik...

Sekarang ni...aku turut merasa akan peningnya memikirkan perkara itu dengan dua orang anak aku yang bersekolah....

Tapi...apa-apa hal pun...aku menerima semua ini sebagai pengorbanan aku kepada anak-anak aku dan sebagai ujian Allah dalam meniti kehidupan....dan Alhamdulillah...selama ini aku masih mampu survive...

Kadang-kadang...kesian melihat saudara-saudara kita yang tergolong dalam golongan miskin tegar...dan yang berada ditahap di bawah paras kemiskinan...


Marilah kita sentiasa bersyukur ke hadrat Allah Taala yang telah memberikan kita rezeki selama ini....dan sentiasalah bertaqwa dan bersabar akan segala ujian Allah...

Waktu-waktu ni...ramai orang berbondong-bondong ke kedai kain untuk membeli pakaian sekolah...

 Dan diwaktu-waktu inilah juga ramai orang berbondong-bondong ke bank dan Tabung Haji...mengeluarkan wang simpanan untuk membeli persiapan sekolah...

 Mungkin dalam hati..."bagaimanakah nasib aku nanti?...."

"Pengalaman membentuk keperibadian..."
10 Disember 2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...