28 November 2010

SIKAP KITA

Catatan Ayah

Sabtu / 27 November 2010

Tengahari tadi semasa kat belakang pasar...kat Kepala Batas Titi Chai....cuba hangpa tengok gambar kat bawah...hangpa perasan tak...apa yang aku nak tunjukkan...


Ya...mesti hangpa semua nampakkan...tong sampah besar...tapi hangpa semua perasan dak....kita tengok gambar yang dekat sikit....


Hangpa perasan dak?....kalau tak perasan lagi....ni gambar lagi dekat...


Sikit punya besar tong sampah dok ada....tapi masih lagi buang sampah rata-rata....tak kan tak larat kot nak masukkan plastik sampah tu ke dalam tong besar....

Inikah sikap kebanyakan orang kita? Dah ada tong sampah...masih dok letak sampah kat merata-rata....tu tak masuk kat papan tanda yang tertulis..."Di larang membuang sampah di sini"...lagi orang pakat letak sampah di situ....

Janganlah kita mengharap pekerja kutip sampah akan mengutip sampah yang diletakkan di situ ke dalam tong besar...jadilah seorang warga negara yang bertanggungjawab....

Bukankah kebersihan itu sebahagian daripada iman?

"Pengalaman membentuk keperibadian..."

21 Zulhijjah 1431 / 28 November 2010

1 ulasan:

  1. Budak2 tu yg buat. Mak pak suruh buang sampah tp x larat nk masukkan dlm tong tu

    BalasPadam

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...