19 November 2010

BREK

Catatan Ayah

Jumaat / 19 November 2010


Brek adalah alat terpenting...sama ada basikal, kereta mahupun motor...bayangkan macam mana nak hentikan kenderaan jika brek tak berfungsi...

Bayangkan jika dalam kelajuan 100 km/j atau lebih...tiba-tiba ada kenderaan lain melintas...dan kita kena membrek....

Semalam...masa balik dari Lubuk Kawah...rasa macam motor berat saja..minyak pun rasa macam banyak...ingatkan ada yang dok "tumpang"....

Check pagi tadi...rupa-rupanya...brek belakang lekat...piston tak main...



So...tadi aku ke UA Motors untuk servis brek...mula-mula tu risau juga nak ke situ...kot-kot depa tak dak kepakaran untuk servis motor berkapasiti besar...tapi memandangkan baru-baru ni depa mula jual ER6....aku gamble ke sana...

Pomen yang buat tu aku tengok ada confident....dan aku tengok ada sijil dari Kawasaki kat dinding workshop...makna kata depa ada pi training...OK la kot...

Lepas buat servis brek...test...ok...marbeles...kena RM 5....

Test brek pun....melekat kat jalan...Alhamdulillah...selesai masalah...cuma dok tengok...rantai nak kena tukar...rantai dah tak elok...


Set rantai ni harga dalam RM 200...nanti la tukar....kalau tak sempat tukar hingga 6hb Disember ni...nampak gaya...nak ke KL naik bas atau keretapi la....tapi ok jugak naik keretapi...bawa anak-anak rasa naik keretapi...


Rantai ni pun dah kena hentam kat 20,000 km dah...memang patut tukar pun....

p/s: nampak gaya...dua benda dah nak kena tukar ni...tayar depan dan rantai...

12 Zulhijjah 1431 / 19 November 2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...