05 November 2010

BALIK PERLIS

Catatan Ayah

Jumaat / 5 November 2010

Semalam tidur pun tak mau lena...last-last bangun pukul 6:15 pagi....sembahyang subuh dan simpan semua pakaian dalam beg....bersihkan sekitar dalam rumah seperti sediakala....dah rumah orang bagi pinjam...

Dalam 7:30 pagi...aku mulakan perjalanan balik Perlis....Dengan lafaz Bismillah....aku mohon perjalanan aku elok dan tak tergendala kat mana-mana...InsyaAllah...

Suasana awal perjalanan elok...jalan agak lenggang dari PJ hingga masuk tol selepas melalui NKVE...tapi bila dah masuk dalam lebuhraya PLUS...kereta cukup banyak...mungkin ramai yang balik kampung...

Tak lama...aku berhenti sat kat R&R Rawang...untuk isi minyak...lagipun belum isi minyak sejak sampai KL hari tu...ramai orang kat R&R Rawang....geng-geng superbike pun ramai...ada yang balik kampung...ada yang ride ke Cameron Highland...dah cuti hari ni....


Alhamdulillah...cuaca amat baik dan nyaman...cuma kereta semakin lama semakin bertambah...Tak lama aku di sini...perjalanan mesti diteruskan....kelajuan aku maintain antara 150 ~ 180 km/j...bergantung kepada keadaan trafik....

Hampir 45 minit di atas motor...punggong pun rasa kebas...aku berhenti sekejap kat R&R Tapah...untuk rehat sekejap dan tambah minyak....rasa-rasa ternampak macam Adik Zu sekeluarga keluar dari R&R Tapah...sewaktu aku masuk ke Petronas....


Sewaktu sampai...tengok ramai group motor dari Singapura...mungkin dalam perjalanan ke Cameron Highland....




Bermacam-macam motor...dari 200cc hingga 1400cc...dari street bike, super scooter hingga ke litre sportbike....aku hanya mampu menjamu mata sahaja...

Selepas puas menjamu mata...aku teruskan perjalananku....cuaca masih elok...cuma bahang kepanasan mula terasa...

Kenderaan semakin banyak....hampir sejam atas motor dalam purata kelajuan 170 km/j...aku berhenti lagi kat R&R Gunung Semanggol....top-up minyak sikit dan lepaskan dahaga...cuma minum air dan makan twigges sahaja....keadaan cuaca masih baik...


Berhenti kat agak lama juga kat Gunung Semanggol ni...seronok juga tengok gelagat konvoi motor kapchai....berhenti isi minyak sambil sembang-sembang.....ramai depa ni...

Keadaan cuaca semakin panas...perjalanan harus diteruskan juga....kenderaan di lebuhraya tak berubah...masih banyak....Juru...Seberang Jaya...dan Sungai Petani aku lalui...sempat juga berkonvoi dengan seorang rider yang menunggang ER6n sampai Gurun....

Kat Gurun...rehat sekejap untuk lepaskan dahaga dan rehatkan badan...selain dari top-up minyak...


Cuaca semakin mendung nampaknya...aku call balik rumah untuk mengetahui keadaan cuaca...kat Perlis baru lepas hujan katanya...



Aku teruskan perjalanan lagi...kat tengah perjalanan antara Gurun dan Alor Star...hujan mula turun...berhenti sat tepi jalan untuk pakai baju hujan....

Perjalanan aku dalam hujan...taklah berapa lebat...diteruskan...aku keluar melalui tol Alor Star (U)...sebab lebuhraya PLUS ditutup kat Jitra dan Changloon...

Keadaan antara tol Alor Star hingga Mergong tidak terjejas dengan banjir....tapi air Sungai Muda banyak...hinggakan tandop dekat MADA dibuka semua pintu airnya....

Perjalanan aku tersekat di Caltex sebelum sampai Kuala Sungai....air banjir dah banyak...dan jalan ditutup untuk kenderaan kecil...yang aku nampak cuma lori dan bas sahaja yang berjaya mengharunginya...


Menurut seorang brader yang aku sembang...semua jalan menuju ke Perlis sudah tak boleh dilalui...kemudian dia memberi petua dengan melalui jalan kampung dan ikut tepi laut katanya....kemudian aku redah saja jalan kampung seperti yang telah dipetuakan....

Sampai pertengahan jalan...tanya pulak seorang pak cik tentang jalan alternatif....selepas dapat petua dan petunjuk...aku terus redah....akhirnya keluar kat Kubang Rotan....dan aku ambil ke Jalan Putera...

Malangnya....masih tak dapat dilalui...




Berhenti sekejap untuk lepaskan lenguh...dan sembang dengan penduduk tempatan...dia bagi petua lagi untuk cari jalan ke Perlis....iaitu melalui jalan-jalan kecil dalam kampung...

Keadaan sungai pun nampaknya semakin serius...katanya dalam masa 2 jam lagi..paras air mungkin akan naik lagi...dan sungai mungkin akan melimpah...



Melilau punya melilau...dari Kubang Rotan...masuk jalan-jalan kecil kampung...akhirnya keluar melalui Sekolah Alor Janggus...dalam sejam juga dok melilau cari jalan dan dok tanya orang-orang kampung...terima kasih diucapkan kepada semua orang-orang kampung yang sudi beri pedoman...Sekolah Alor Janggus juga telah dijadikan sebagai pusat penempatan mangsa banjir....

Alhamdulillah...akhirnya aku sampai juga rumah dalam pukul 2:30 petang....

p/s: semoga banjir ni cepat surut....

28 Zulkaedah 1431 / 5 November 2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...