31 Oktober 2010

TRIP KE KAJANG

Catatan Ayah

Ahad / 31 Oktober 2010


Dengan dimulakan...Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...aku mulakan perjalanan aku ni menuju ke Kajang...aku mulakan perjalananku tepat pukul 9:17 pagi...

Suasana pagi agak mendung dan nyaman...aku ikut perjalanan melalui Changlun...Pagi-pagi hujung minggu ni...jalan agak lenggang...kelajuanku juga agak sederhana...purata kelajuan dalam 150~160 km/j...

Semalam aku tidak isi minyak pun...cuma check condition motor saja...mula bertolak tadi pun minyak masih ada 3/4 tangki lagi...elok-elok sampai Gurun...

Jadi aku singgah Gurun untuk tambah minyak...

 
Alhamdulillah...cuaca cukup baik...redup-redup dan nyaman....tak panas dan tak sejuk...begitu indahnya alam ciptaan Allah Taala...suasana kat R&R Gurun pun tak banyak kereta dan nyaman...selepas isi minyak kat Shell...aku rehat sat kat tepi stesen minyak....

Lebih kurang 15 minit aku rehat...perjalanan disambung semula...

Kereta agak banyak kat Seberang jaya...tambahan pula JPJ buat operasi tahan lori...Alhamdulillah..motor tak dikacaunya...kenderaan banyak hingga ke Juru...lepas tu jalan agak lenggang..boleh layan sikit antara 160~180 km/j...

Sampai Gunung Semanggol...aku berhenti lagi...rasa nak buang air kecil dan perut terasa lapar...lepas buang air kecil kat Petronas...nak makan rasa tak lalu pulak...last-last layan Twiggies yang isteri aku bekalkan dan air mineral yang dibeli kat Petronas....

 
Lama juga aku berhenti kat sini....sambil-sambil dok menyembang dengan Pak Cik yang kerja dengan Propel...melawat kawasan katanya...antaranya geng-geng motor yang pernah dia jumpa...geng superbike...geng vintage...geng kapcai...geng motocross...dan macam-macam lagi...

Sambil-sambil dok sembang...kami tengok gelagat budak-budak muda yang berkonvoi....

 

Gelagat depa agak melampau dan menjatuhkan imej mat motor saja...berkonvoi tak salah...cuma kenalah berdisiplin...baru orang tak marah...ni asyik nak menunjukkan yang depa tu terror...dok wheelie dan wekang depan orang ramai...orang bukan nak puji...mengutuk lagi adalah...silap-silap jadi doa...

Aku nasihatkan...bawalah motor dengan tertib dan berhemah...supaya orang hormat dan tabik kepada mat-mat motor...tak kiralah motor besar atau motor kecil..

Hampir 1/2 jam dok lepak kat situ...jam pun dah menunjukkan pukul 12:30 tengahari...aku teruskan perjalanan lagi...cuaca masih nyaman dan tak panas...minta-mintalah cuaca begini sehingga aku sampai Kajang...aku agak mungkin aku sampai Kajang dalam pukul 3:00 petang...

Sampai Tapah...aku berhenti lagi...sebab rasa kebas punggong...dah tua dah rasanya...lepas ni kalau ada rezeki...kena upgrade motor jenis touring pulak...angan-angan tinggi...

Bahang panas mula terasa...lepak kat sini tak lama...agak-agak dalam 15 minit...kemudian tambah minyak sikit...dan minum air...


Jumpa satu geng motor besar...laju sungguh depa...saja aku tak ikut sebab malas nak konvoi...lepas buang air kecil kat Shell...aku sambung lagi perjalanan aku...cuaca semakin panas...jarak nak sampai KL ada lagi lebih kurang 150km lagi...kelajuan yang aku maintain pun sekitar 160 km/jam sahaja...

Sampai kat Lembah Beringin...terasa lapar pulak...dan panas...serta kebas punggong...lalu aku berhenti kat bawah fly-over kat lembah Beringin...menikmati lebihan twiggies dan air mineral...


Sambil rehat-rehat...sempat lihat kereta yang laju-laju...antaranya Sky-Line, Satria Turbo dan macam-macam...bas dan lori pun cukup laju....

Tak lama di sini...aku sambung lagi perjalanan....kenderaan tak berapa banyak...tapi bila sampai Rawang...kenderaan mulai banyak...hinggalah sampai Tol Jalan Duta...

Aku hampir-hampir tersesat...selepas masuk ke Jalan Kuching..plan nak masuk melalui Sungai Besi...entah macam mana..sampai jalan Kuching menghala ke Selayang...jadi patah balik...terus ke Cheras melalui Jalan Kuching dan masuk lebuhraya ke Kajang....

Sampai Kajang..singgah kat Petronas untuk tanya attendant minyak lokasi Metro Inn..iaitu tempat training esok serta Oriental Crystal Hotel...tempat penginapan aku...sambil-sambil tu tengok jalan ke Hospital Kajang...

Akhirnya...sampai juga aku ke Hotel....check-in...bilik 711..tingkat 7....boleh nampak Metro Inn dan Hospital Kajang...serta pemandangan bandar Kajang...


Room-mate aku...dari Sabah dah sampai....

Alhamdulillah...aku selamat sampai ke Kajang...setelah hampir 6 jam perjalanan....yang banyak berhenti dan santai....

Esok bermulalah training CT Scan kat Metro Inn dan Hospital Kajang....

p/s: harap-harap training tak boring dan mengantuk....malam ni rasanya nak tidur awal...

23 Zulkaedah 1431 / 31 Oktober 2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda dialu-alukan untuk meninggalkan jejak dan ulasan...dan seboleh-bolehnya..tinggalkan nama anda...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...